Out of Reach av Helena Franzén

Vad är det som definierar oss som människor? Existerar vi endast genom bekräftelse från andra? Vi vill känna oss sedda och behövda, samtidigt som vårt behov av självständighet är starkt. Vad betyder denna längtan att försvinna bort i ett okänt landskap där ingen kan nå oss? Det är frågor som har inspirerat Helena Franzén i arbetet med det senaste verket Out of Reach som har premiär på Kungsbacka Teater i Kungsbacka 17 september och visas på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm 15-25 oktober.

I föreställningens nakna, vita scenrum är gränsen upplöst mellan dansarna och publiken. Tillsammans med röken och kostymernas olika nyanser av vitt, löses allt upp i ett ödsligt landskap. Dansen accentueras och bärs av Jukka Rintamäkis musik och Markus Granqvist ljus, som skapar stämningar av det övernaturliga, det genomskinliga och sköra, men som också blixtrande snabbt kan förvandlas till ett dovt mörker.

Titeln Out of Reach, utom räckhåll, syftar på människors rädsla för att plötsligt lämnas ensamma och fråntas alla möjligheter att kommunicera med omvärlden. Samtidigt har vi ett starkt behov av att ibland försvinna från den påträngande omvärlden och göra oss onåbara och otillgängliga. I Out of Reach – utom räckhåll - kretsar tankarna kring en önskan om det egna försvinnandet. Allting är på väg och allt är ogripbart, liksom rörelsen som är på väg mot sin egen upplösning i samma ögonblick som den föds ...

Out of Reach är den tredje och sista delen i en trilogi som startade med Slipping Through My Fingers (2012) och Before I Change My Mind (2014) som just har transparens som bärande tema. Medverkande dansare är Katarina Eriksson, Åsa Lundvik Gustafson, Annika Hyvärinen, Philip Berlin och David Norsworthy. Scenograf är Karin Lind och kostymör Tove Berglund.

Dansare: Katarina Eriksson, Åsa Lundvik Gustafson, Annika Hyvärinen, Philip Berlin och David Norsworthy

Koreografi: Helena Franzén

Musik: Jukka Rintamäki

Scenografi: Karin Lind

Kostym: Tove Berglund

Ljus: Markus Granqvist

Projektion: Håkan Jelk

Out of Reach är ett samarbete med Rum För Dans.

Pressbild: Helena Franzén Out of Reach, foto Håkan Jelk. Ladda ner www.helenafranzen.se

För mer info: Kontakta Lena Uhlander, producent Helena Franzén, + 46 70 572 86 65, lena.uhlander@gmail.com

• dans
  • dans 2