PREKARIATET TAR PLATS PÅ FRI SCEN/KULTURHUSET STADSTEATERN I VÅR

De har kallats Generation X, Y och Z. De 70- och 80- och 90-talister som blivit vuxna under tider av ökande arbetslöshet, svikande välfärd och nedmonterade trygghetssystem. Vissa kallar dem de första generationerna som fått det sämre än sina föräldrar. Andra kallar dem Prekariatet. Nu tar sig Teateretablissemanget an denna nya "farliga" samhällsgrupp på Fri scen, Kulturhuset Stadsteatern. Skådespelaren Helena Sandström regidebuterar med Välkommen till Prekariatet - en genreöverskridande föreställning om arbete, medborgarskap och demokrati.

- Sedan 1970-talet har vi sett en allt starkare marknadsanpassning av samhället, med ökade krav på "flexibilitet" hos arbetskraften, säger regissören Helena Sandström. Behovsanställningar, timvikariat och projektuppdrag har ersatt de fasta jobben. Vi vill berätta om de människor som lever i denna verklighet, vilka konsekvenser flexibilitetskraven har för deras liv och för deras uppfattning av sig själva som samhällsmedborgare.

Ordet "prekariat" har lyfts på senare år, bl.a. av sociologiprofessorn Guy Standing, som ett samlande begrepp för människor utan fast inkomst och sociala förmåner. Det är ett brett begrepp som går tvärs över de gamla klassindelningarna och samlar människor ur vitt skilda yrkeskategorier, inkomstgrupper och utbildningsnivåer.

- Det gemensamma för Prekariatet är just den prekära situationen, säger Helena Sandström. Bristen på social trygghet och på möjligheter att planera sin framtid. I föreställningen lyfter vi fram vad som sammanbinder t.ex. ett timvikarierande vårdbiträde och en frilansande IT-konsult. Klassbegreppet måste uppdateras. De sociala trygghetssystemen, arbetsmarknadsreglerna och de fackliga organisationerna har inte hängt med i utvecklingen.

Välkommen till Prekariatet är en allkonstföreställning med satirisk udd och poetisk svärta. För manuset står Johanna Emanuelsson, dramatiker och en av fem nytillträdda konstnärliga ledare på Teater Tribunalen. Scenografi och ljussättning görs av konstnären Josefin Hinders (bl.a. Europa Europa) med projektioner av Tanya Byrne.

Artisten Jaquline Ronneklew har specialskrivit musik till föreställningen, som hon framför live. Jaquline har bl.a. utnämnts till Årets rookie av tidningen Metro, varit förband åt Mando Diao och sjungit in en duett med Titiyo. I vår släpps också hennes första skiva. Övriga medverkande på scen är Sandra Medina (dansare och skådespelare) och Nils Granberg (skådespelare). Sandra har senast setts i Unga Klaras Girls will make you blush. Hennes solo Measured Moments uttogs nyligen till Scenkonstbiennalen i Malmö. Nils har bl.a. medverkat i Turteaterns Begränsat Utrymme, en föreställning som utnämnts till en av fjolårets bästa scenkonstupplevelser av flera tidningar.

Välkommen till Prekariatet spelas 24 april - 15 maj på Kilen/Fri Scen, Kulturhuset Stadsteatern. I samband med föreställningarna anordnas olika kringsamtal i samarbete med bl.a. Kulturhusets Debattscen, Arena Idé och ABF.

Intervjuförfrågningar: Cathrin Wentzel, 070-740 15 05, cathrin.wentzel@gmail.com

Mer information och bilder: www.teateretablissemanget.com

Fotograf pressbilder: Johan Svenson

• konst