Revolutionärer i världsklass på Confidencen

O/Modernt 2012

För andra året i rad arrangerar violinisten och visionären Hugo Ticciati festivalen O/Modernt på Confidencens rokokoteater i Ulriksdal. Sedan premiären förra året har festivalen vuxit, mognat i sin form och lockat fler världsartister till Stockholm.

-Att vi förutom Anne Sofie von Otter fått hit Argentinas mest kända tangosångerska Julia Zenko och de italienska barocktolkarna La Venexiana känns helt fantastiskt, säger Hugo Ticciati.

Zenko och La Venexiana, som aldrig tidigare uppträtt i Sverige, deltar i två konserter där Monteverdis musik fusioneras med tango respektive jazz. I fallet Zenko ackompanjeras det även av dans. Och Anne Sofie von Otter sjunger såväl Monteverdi som Beatles.

Monteverdi möter Schönberg

Alla delar av O/Modernt-programmet kretsar kring en bestämd konstnärlig idé. Balette n "Orpheus danced out" kretsar kring olika kompositörers tolkning av Orfeusmyten med Staffan Scheja bland solisterna, medan Estlands Filharmoniska Kammarkör i konserten "Voices from afar" sjunger verk av Tavener, Vasks och Pärt, under ledning av Tõnu Kaljuste.

Festivalen avslutas med ännu ett oväntat möte, mellan Monteverdi och Arnold Schönberg.

-Både Monteverdi och Schönberg var revolutionärer som möttes av kritik av sin samtid. Det ska bli väldigt spännande att belysa deras historiska koppling, säger Hugo Ticciati.

Richard Taruskin för första gången i Sverige

I Hugo Ticciatis festivalidé ingår inte bara musiken som konstform och konserten som utflöde. Därför hålls även en masterclass för cello med Steven Isserlis och, inte minst, ges en föreläsning av den amerikanske musikvetaren Richard Taruskin.

-Taruskin är den störste idag. Förutom att hans böcker skrivit om den moderna musikhistorien så är han en extremt inspirerande och underhållande föreläsare. Rekommenderas inte bara för musikintresserade!

O/Modernt äger rum på Confidencen, Ulriksdal utanför Stockholm 11-17 juni 2012.

www.festivalomodernt.com

Presskontakt: Hugo Ticciati, 08-99 46 45