Sarah Browne - Report to an Academy

MARABOUPARKEN KONSTHALL 9 MARS 23 – APRIL 2017
VERNISSAGE: ONSDAG 8 MARS KL. 17-20
INVIGNING OCH INTRODUKTION MED SARAH BROWNE: KL. 18

” Jag har lärt mig se i nästan totalt beckmörker, genom att utvidga mina pupiller som om jag vore nyförälskad.”
”Min kropp är nästan helt tyst, men mitt inre kan sjunga fantastiska sånger.” (Citat ur Report to an Academy, Sarah Browne, 2016)

Marabouparken konsthalls andra utställning i år presenterar konstnären Sarah Browne.Utställningens huvudverk är Report to an Academy, en filmessä som utforskar en neoliberal och Kafkaliknande arbetsplats på en högskola där språket har blivit ett konfliktredskap. Report to an Academy är en omarbetning av Franz Kafkas noveIl med samma namn. I Kafkas originalberättelse håller en apa ett anförande om sin övergång till livet som människa. I Brownes verk förvandlar sig en kvinna till en bläckfisk, och talar om sina skäl att fly och transformera sig, i sökandet efter nya och smidigare former att uttrycka sig.

FÖR MER INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA:

Anna Tersmeden, Kommunikatör, Marabouparken konsthall, anna.tersmeden@marabouparken.se, 0735-817232

Jenny Richards, Curator, jenny.richards@marabouparken.se, 08-29 45 90, 0735-13 93 40

FÖR PRESSBILDER KONTAKTA:

Fredrik Holmqvist, Grafisk formgivare Marabouparken konsthall, fredrik.holmqvist@marabouparken.se