Stockholms Mimfestival 13-18 maj BOULEVARDTEATERN

Boulevardteatern presenterar stolt den femte upplagan av Stockholms Mimfestival. Dagar fyllda av spännande mimföreställningar och med en avslutande mimcabaret där vi bland mycket annat bjuder på teaser ur vår kommande föreställning Heil clown som har premiär i höst.

Ika och Åke

Ika Nord gör en kär revival med sin ”Skelettet Åke”, under namnet ”Ika och Åke”. Denna osannolikt populära duo har representerat Sverige på världsutställningen i Hannover och de har gjort succé tillsammans med orkestrar såsom Göteborgssymfonikerna och Marinens Musikkår bara för att nämna några.

PANG! Du e död!

Premiär blir det av ”PANG! Du e död!” av och med Camilla Monsén. Föreställningen spelades hösten 2009 på Stockholms Dramatiska Högskola som ett eget projekt under sista året med handledning av Lena Stefenson och Alejandro Bonnet.
Det finns ca 300 000 barnsoldater i världen Vad gör soldatlivet med barn?
Vad gör barn som soldater? Följ med ett barn in i det omänskliga.

MIM – En stand up om att gå sin egen väg

Den oförliknige Lasse Nilsen gästar oss med föreställningen ”MIM En stand up om att gå sin egen väg”. Med sina rötter i legendariska L'ecole de mime d'Etienne Decroux i Paris är Lasse unik bland världens komiker då han kombinerar mim och stand up och gör det till någonting alldeles eget.

Hamlet en stand up

Boulevardteaterns chef Roger Westberg spelar det lilla mästerverket, den flerfaldigt prisbelönade
föreställningen ”Hamlet en stand up”, tillsammans med musikern Jörgen Aggeklint.

Efverman på slak lina

Vi får också se ”Efverman på slak lina” av och med Anna-Lena Efverman.  Ulf Brunnbergs sommarprat var den tändande gnistan. Nu utför Anna-Lena Efverman en dödsförskräckande lindans, omger sig med blodtörstiga skånska hemmafruar, förtryckta fotbollsmän och bittra skådespelerskor. En muskulös kriminalkommissarie försöker lösa en gåta - vem slaktade den kvinnliga teaterpubliken? Och under oss ett bråddjup, den påstådda skillnaden mellan kvinna och man.

MIMCABARET

Avslutningsvis en mimcabaret fylld av korta, roliga, fantastiska, oväntade föreställningar. Vi får bland annat se ett smakprov ur Boulevardteaterns stora satsning till hösten, Heil clown. En fysisk och musikalisk föreställning om det märkliga och tragiska förhållandet mellan fyra clowner och nazismen i Tyskland under andra världskriget. En fiktion baserad på den spanska clownen Char lie Rivels vistelse i Berlin i 1943. Föreställningen väcker frågor och håller upp speglar men ger inga enkla svar om skuld och ansvar. Vad styr våra val i en tid som präglas av brutal maktutövning där de grundläggande moralbegreppen är omkullkastade och våra liv är i beroendeställning till de som har makten?

Övriga medverkande i Mimcabaret: bland annat Svetlana Biba, Azotti Teatern, Sten Hellström, Lina Andersson, Teater TR3, Johannes Johnström, Anna-Lena Efverman.

PROGRAM STOCKHOLMS MIMFESTIVAL
Mån 13 maj kl 19
Hamlet en stand up

Tis 14 maj kl 19
MiM - En stand up om att gå sin egen väg

Ons 15 maj kl 19
PANG! Du e död!

Tor 16 maj kl 19
Efverman på slak lina

Fre 17 maj kl 19
Ika och Åke

Lör 18 maj kl 21
Mimcabaret - En kväll då allt kan hända!

annah@boulevardteatern.se

• södermalm