Ungt Nordiskt Jazzprojekt: Play!Ground Live Nordic

Via den danska organisationen Swinging Europe har initiativtagaren och den legendariske danske basisten Bo Stief samlat 12 unga talangfulla jazzmusiker från Sverige, Finland och Danmark för en nordisk turné. Play!Ground Live Nordic är namnet på projektet.

Turnén tar sin start i Danmark och den 4-6 mars når den Stockholm. Fyra musikstudenter från Södra Latins musikgymnasium har plockats ut att delta, Linnea Avelin, sång, Josef Schyborger, gitarr, Miranda Díaz Römmesmo och Emil Kjellqvist, saxofon.

RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) i Stockholm är svensk samarbetspartner och har arrangerat konserter den 4 mars på Teaterstudio Lederman, där bandet blir förband till Carefree Big Band och trumpetsolisten Peter Asplund. Den 5 mars spelar det unga bandet på Scalateaterns källarscen och den 6 mars på Södra Latins musikgymnasium, aulan. Biljetter till Teaterstudio Lederman kan köpas via teatern.

Projektet syftar till att utveckla unga jazztalanger och musiken man jobbar med är undersökande och improvisationsbaserad.

Kontakt: Helena Martinsson 0725-86 84 54. helena@rum.se