Urpremiär för Helena Franzéns solo Tremolo på festivalen K.R.O.P.P i Uppsala

Den 27 mars blir det urpremiär för solot Tremolo, av och med Helena Franzén, på dansfestivalen K.R.O.P.P i Uppsala.

Helena Franzéns koreografiska arbete förhåller sig till begrepp som existens, tid, rum och kausalitet. I solot Tremolo, fortsätter hon sitt arbete utifrån temat om den egna kroppens andning. Dynamiska förlopp, musikalitet, vibrerande intensitet och stillhet ställs i fokus. Genom att bemästra den egna andningen kan du nå maximal styrka. Med din andning kan du skapa liv.

Helena Franzén har ett pågående samarbete med musikern och kompositören Jukka Rintamäki och under tio års tid har de skapat över femton verk. Solot Tremolo byggs upp av Jukka Rintamäkis säregna syntvärld där ett alldeles eget landskap av ljud och rörelse får växa fram.

Koreograf och dans: Helena Franzén Musik: Jukka Rintamäki Ljus: Katti Alm Videoprojektioner: Håkan Jelk

Dansfestivalen K.R.O.P.P visar danskonst som inte är stora sceniska produktioner, utan experiment, improvisationer, tekniskt enklare produktioner, work-in-progress eller rumsliga installationsaktiga verk. Arrangeras av SU-EN Butoh Company/Mo no Kai och Uppsala Konsert & Kongress 26-28 mars. Läs mer

Tremolo visas i New York i maj
Helena Franzéns solo Tremolo kommer att visas på den anrika scenen 92nd Street Y som ligger på Upper East Side i New York. Fredag den 8 maj presenteras programmet Nordic Body där koreograferna Heléna Franzen, My Lindblad, Irene Hultman Monti och SU-EN ingår med varsitt verk.

Bilden ovan: Helena Franzén i solot Tremolo, foto Håkan Jelk. Ladda ner här.

www.helenafranzen.se

För mer info och pressbilder kontakta Lena Uhlander, producent Helena Franzén, + 46 70 572 86 65, lena.uhlander@gmail.com

• dans 2
  • dans