Urpremiär kammaroperan Hon som fick veta på Teaterstudio Lederman

Fredag 15/4 är det urpremiär på den nyskrivna kammaroperan Hon som fick veta, en gränsöverskridande monologopera med en sångare och en dansare som på scenen gestaltar en angelägen och innerlig berättelse om att försonas med sin historia. Ett psykologiskt drama om att gå tillbaka till minnen och trauman för att hitta kärleken till sig själv för att våga leva och inte bara överleva.

Hon som fick veta är baserad på Marina Kronkvists självbiografiska bok med samma namn. Som knappt fyraårig flicka förlorade hon båda sina föräldrar i en olycka och växte upp i med sin bror och farmor i Österbotten.

Barnet i berättelsen vet att föräldrarna snart ska dö. Flickan växer upp utan medvetna minnen av föräldrarna - tomheten fylls ut av de berättelser hon får höra av vuxna. Den tidiga förlusten präglar hela hennes uppväxt, relationer till andra människor och till det egna jaget.

Tonsättaren och pianisten Stefan Lindgren, till vardags orkesterpianist vid Kungliga Filharmonikerna i Stockholm, har med sitt personliga tonspråk skapat ett suggestivt verk där musiken rör sig i flera tonarter samtidigt och känslan av puls tidvis upphör. Med enbart flöjt, klarinett, cello och flygel bygger han upp en rik klangvärld där sångstämman får blomma ut i melodiösa arialinjer.

Till verket har videokonstnären Ursula Sepponen producerat en film med fragmentariska minnesbilder från huvudpersonens barndom.

På scenen ser vi operasångerskan Christin Högnabba och dansaren/koreografen och skådespelaren Sofie Lybäck i ett innerligt porträtt av Hon som fick veta i regi av Märit Bergvall.

Medverkande musiker: Kinga Práda, Sara Cazzanelli, Natalia Goldmann, Stefan Lindgren.

Föreställningen ges på Teaterstudio Lederman, Gästrikegatan 13, fre 15/4 kl.19.00, lö 16/4 kl. 15.00 och 19.00 och är en samproduktion mellan Animando HB och Hjonteatern.

Pressbilder: Olof Plym Forshell. På bilderna Christin Högnabba t.v. Sofie Lybäck t.h.

Biljetter bokas på tel 08-303094 eller mejla teater.lederman@tele2.se

Ange föreställning, datum, antal biljetter, namn, telefon, ev. mejl-adress. Ord.pris 200kr, 150kr stud/pens.

• kammaropera
  • hon som fick veta
  • urpremiär
  • teaterstudio lederman

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.