Vår klass på Teater Galeasen

VÅR KLASS

av Tadeusz Slobodzianek i regi av Natalie Ringler

Skandinavisk urpremiär 27 september 2013 på Teater Galeasen

Med Lina Englund, Lena Nilsson, Monica Stenbeck, Simon Reithner, Freddy Åsblom, Carl Magnus Dellow, Johan Wahlström, Pierre Wilkner, Peter Luckhaus och Hannes Meidal

Vi får följa en polsk skolklass på tio barn – bestående av både katoliker och judar – från början av 1930-talet fram till vår tid. Smärtpunkten i pjäsen är det som utspelade sig i den lilla polska byn Jedwabne den 10 juli 1941. Den varma sommardagen mördade den ena halvan av byns befolkning den andra. 1600 judar förnedrades, torterades och brändes till sist levande i en lada, mitt i stan. I sextio år löd historieskrivningen att det var tyskarna som gjorde det. Idag vet vi att det var byborna själva, alltså grannar som mördade grannar. De som inte själva var med stod bredvid och tittade på. Men pjäsen skildrar inte enbart en histo risk katastrof. Ytterst handlar Vår klass om något så svårt som hur och vad det är att vara människa; vilka handlingar vi är kapabla, eller inte kapabla, till för att överleva. Ingen mänsklig relation är enkel, ingen är enbart skyldig eller oskyldig.

Kan hända är Slobodzianeks pjäs särskilt viktig för oss i Sverige, eftersom vi i så hög grad saknar egna minnen och upplevelser av krig och faktiskt också närkontakt med vår europeiska historia. Vi tror gärna att det inte handlar om oss. Det gör det förstås. Att vara neutral, passiv, åskådare – eller att glömma – är ju också det en aktiv handling. Och även om de historiska förutsättningarna har förändrats är de mänskliga mekanismer som är i rörelse i pjäsen, tyvärr, inte historiskt unika. Det räcker med att vi påminner oss om vad som händer i till exempel Egypten och Syrien, just nu.

Vår klass
 är en pjäs som inte släpper taget om en. Den är oroande, fruktansvärd, skoningslös. Och absolut nödvändig.

Pjäsen har spelats i stora delar av världen, bl.a. i London, Tokyo, Toronto, Chicago, Warszawa, New York och Budapest och har rönt stor uppmärksamhet. Författaren Tadeusz Slobodzianek är en internationellt erkänd dramatiker, regissör, teaterchef och en av Polens mest kända teaterprofiler.

Teater Galeasens uppsättning sker i samarbete med Dramaten och Polska Institutet.

Speldagar: lör kl 17, sön kl 16, mån-tis kl 19 t.o.m. nov 2013

Pressbilden hämtas på www.pressbild.com

Foto: Cato Lein Design: Jan Larsson

Mer info och biljetter www.galeasen.se