Weld Company 2014 + Julian Weber (DE) premiär den 17 december

Weld Company 2014 + Julian Weber (DE)

17 dec kl. 19.00
18 dec kl. 12.00 (OBS! Tiden)
19 dec kl. 19.00

Weld Norrtullsgatan 7 (T-bana Odenplan)

Den tyske koreografen Julian Weber har med bakgrund som skulptör ett intresse för kropp och material. I sina tidigare stycken har han utforskat olika typer av interaktion för att konfrontera materialets beständighet med dansens ogripbarhet. Nu har han fått uppdraget att som gästkoreograf arbeta fram en ny koreografi för Weld Company 2014 med premiär den 17 december.

För arbetet med kompaniet använder sig Weber av ramen “No Talking No props” som en möjlighet att fördjupa sin fysiska forskning, genom att söka förstå kroppen som material i förhållande till den arkitektur som processen förs i. Tillsammans arbetar de med bilder och fysiska förnimmelser av de krafter och materialiteter som produceras genom naturens katastrofer. Våldet och förstörelsen genom dessa krafter håller en fascination och skönhet. Under processens gång tas biprodukter från bildskapandet tillvara - det praktiska och logistiska förfarandet av att bygga upp en scen av förödelse. Det som frigörs inkluderas och blir en självständig del av dansen.

Weld Company 2014 är:Anna Westberg, Elias Girod (FI), Per Sacklén, Caroline Byström, Pavle Heidler (HR) och Josefine Larson Olin.

JULIAN WEBER
har studerat bildkonst i Braunschweig och Wien med fokus på skulptur och installation. 2010-2013 studerade han koreografi vid HZT i Berlin och var 2012 artist in residence i Stadtmühle Willisau, Schweiz, där han bland annat skapade solo-utställningen “verwirrtes Land”. Hans verk Gepresste Hände erzeugen Druck visades på Sophiensäle under Tanztage 2013. Förutom arbetet på Weld med Weld Company 2014 arbetar han för närvande med ett större gruppverk. Han är även dansare i Meg Stuarts produktion Sketches/Notebooks (2013).

WELD COMPANY
är ett förslag till hur man kan återupptäcka och omvärdera idén om hur ett danskompani fungerar. Weld Company uppdaterar kompaniformen och utgår ifrån ett kollektivt arbete som förs genom en av Weld tydligt given struktur. Förutom att samarbeta med gästkoreografer initierar kompaniet egna projekt och händelser samtidigt som man undersöker det svenska dansarkivet. Kompani- ets medlemmar bidrar med- och är delaktiga i att välja innehåll. Huvudfokus ligger på det utrymme som friläggs för att praktisera konstformen. Att bli den dansande kroppen, det dansande kollektivet och att genom detta ställa frågor kring dans och koreografi idag.

Förutom att producera nya koreografier är ambitionen är att noggrant dokumentera, redovisa och diskutera de frågeställningar, processer och resultat som växer fram på vägen. Dels genom publika föreställningar, samtal etc. Men också kontinuerligt via kompaniets blogg, som hittas på company.weld.se.

Inom ramen för Weld Company finns ett samarbete med ljusdesigner Ronald Hessman och designer Erik Annerborn vilka har fått uppgiften att skapa varsin kollektion. En uppsättning på tre olika variabler av ljus respektive kostym som inbjudna koreografer och kompaniet kan välja ur.

Producerat av Weld
Med stöd av Stockholms stad, Statens kulturråd och Stockholms läns landsting