Weld presenterar festivalen Almost out of sight 1-20 april

Almost out of sight är en festival som låter inrama ett antal föreställningar och konsthändelser som alla har något gemensamt, om inte synligt, så tematiskt. De senaste åren har det vuxit fram ett antal koreografier och konstprojekt som betonar sinnesförnimmelse, sensation och närvaro. Som ifrågasätter seende och vår blick och aktiverar till ett nytt slags deltagande.

Följande koreografier är utgångspunkten för festivalen Almost out of sight:
Solot preview av Manuel Pelmus (RUM), Weld far out west av och med Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anna Koch och Rasmus West (SE) samt Undertone av Sidney Leoni (FR/SE) och My Voice av Lundahl & Seitl (SE/GB).

Ytterligare program som belyser festivalens tema ur nya infallsvinklar:
Författaren Maria Zennström bidrar med en text inspirerad av titeln Almost out of sight vilken publiceras i festivalens folder och på Weld´s hemsida. Anna Linder har valt ett konstfilmsprogram som berör ämnen som utopi och utanförskap. Konstnären Daniel Johansson intresserar sig för ljud, ljus, kaos, naturliga processer och flöden och skapar för ett av Weld´s rum en installation med namnet 30 000 000 000 heartbeats. Eka Papinashvilis är en konstnär som arbetar med suggestiv bild och ljudvärldar. Vi introduceras till hennes konstnärskap genom ett horisontellt deltagande. Det bjuds även på ett samtal i mörker med gäster och medverkande konstnärer under festivalens första helg, söndag 3 april.

För mer information om festivalen och hela programmet var god se www.weld.se

Weld, Norrtullsgatan 7, T-bana Odenplan.

• konsert
  • samtal