Kollage av Ming Wong: Ming Wong som Susan Wongtag, peruk och hand med cigarett, Susan Sontag.

Kommande Konstväxlingar på Skanstull kan även ses på Spårvägsmuseet

Konstväxlingar på Skanstulls tunnelbanestation har genom videokonsten skapat rörelse sedan 2004. Årets videokonstprogram är inget undantag. I fyra utställningar förflyttas vi i tid och rum - från 1970-tal till nutid. Scenerna tar oss till Berlin, Malmö, Bulgarien och Stockholm.

Både internationellt och lokalt baserade konstnärer ingår i det nya videokonstprogrammet. Varje film visas under tre månader. Nytt för det nya årsprogrammet är att filmerna även visas under begränsad tid på Spårvägsmuseet.

-I snart tjugo år har det visats videokonst på Skanstull. Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda det här formatet med tillfälliga utställningar i tunnelbanan inom ramen för Konstväxlingar, säger Ulrika Lublin som är projektledare på kulturförvaltningen.

-Nytt för i år är att vi erbjuder besökare att se varje film under en vecka på Spårvägsmuseet. Det ger möjlighet att i lugn och ro ta del av filmerna på ett annat sätt än i den livliga stationsmiljön. För den som är riktigt intresserad av att höra mer så arrangeras en presentation av filmerna på Spårvägsmuseet, berättar Ulrika.

Presentation av nytt videoprogram

Programmet äger rum på Spårvägsmuseet torsdag 5 oktober kl 18.00.
Fri entré, insläpp från kl 17.00 till programmet. Begränsat antal platser. Anmälan till programmet sker från kl 17 i museets reception.

• ”Nadir” av Amin Zouiten
    visas 3-10 oktober 2023 Spårvägsmuseet, och visas 1 oktober –31 december 2023 på Skanstulls t-banestation.
  • ”Sirena Spidera: Her Eternal Return” av Gery Georgieva
    visas 2-9 januari 2024 på Spårvägsmuseet och 1 januari 2024 –31 mars 2024 på Skanstulls t-banestation.

• ”Lär dig svenska med Susan Wongtag” av Ming Wong
    visas 2-9 april 2023 på Spårvägsmuseet, och visas 1 april 2024 –30 juni 2024 på Skanstulls t-banestation.

• Make up av Harun Farocki
    visas 2-9 juli 2024 på Spårvägsmuseet, 1 juli –30 september 2024 på Skanstulls t-banestation

Prisad porträtterad resa genom en stads olika rum och färger

Höstens första konstfilm är skapad av Amin Zouiten, en malmöbaserad konstnär. I filmen ”Nadir” skildrar han ett mikrokosmos av stadens historia genom en svepning över Norra Grängesbergsgatan i centrala Malmö. En raksträcka som förenar stadens industriella historia med dess nutid. Betraktaren får små glimtar av gatan och det som sker inne i de gamla industribyggnaderna. som nu inhyser biltvättar, mattaffärer och bagerier med högar av baklava.

Konstnären lärde känna gatan under sina första år i Malmö och upplevde en hemkänsla med gatans butiker och dess omväxlande lugna och hektiska atmosfär. Samtidigt dök andra berättelser om gatan upp i nyheterna som stod i kontrast till det Zouiten hade lärt känna. “Nadir” har ställts ut på flera platser, både inom konst- och filmsammanhang och vann 2022 Tempo Sound Awards.

Torsdag 5 september kl 18 på Spårvägsmuseet närvarar Amin Zouiten. I programmet blir det visning av Nadir och samtal med konstnären och Alida Ivanov/ArtPlatform AB, konstrådgivare och curator.

Världspremiär 1

Den brittisk-georgiska konstnären Gery Georgieva har skildrat identiteten hos en plats och hur den skiftar över tid. I den nyproducerade filmen ”Sirena Spidera: Her Eternal Return” framträder Gery Georgieva själv i filmen som utspelas i hemstaden Varna, Bulgarien. Georgieva är den kitschiga "sjöjungfrun"-scenen på Rusalka Bar i Golden Sands Resort och återkommer i scenen från den övergivna tidigare ikoniska nattklubben "Spider" i Varna Sea Garden.

Georgieva bär en egenkonstruerad dräkt som påminner om tidigt 1900-tals glamour men är gjord av en luftmadrass och olika husgeråd. På de två scenerna rör sig Georgieva i en serie poser och gester som hon improviserat fram baserat på kvinnliga arketyper, och som balanserar på gränsen mellan kontroll och frihet, makt och sårbarhet.

Världspremiär 2

Ming Wong delar sin tid mellan Berlin och Stockholm sedan 2019. Han arbetar som professor i konst på Kungl. Konsthögskolan. Wong visar en helt nyproducerad film i Konstväxlingen på Skanstull.

I “Lär dig svenska med Susan Wongtag” skapar Wong en persona som är inspirerad av Susan Sontag. Den amerikanska författaren kulturteoretikern och filmskaparen Sontag, bodde en period i Stockholm för att göra sin första film 1969. Hon skrev sedan "A letter from Sweden", en essä om hennes upplevelser av landet. På flera skärmar upprepar personan Susan Wongtag utvalda delar av brevet, denna gång på svenska, som ett sätt för oss att lära oss om landet, språket och hur andra uppfattar oss.

Ikonisk filmare

Videokonstprogrammet avslutas med ”Make-Up” från 1973 av den ikoniske filmaren Harun Farocki (1944-2014). ”Make Up” är en av Farockis mer ovanliga videoverk där vi får följa transformationen av en ung kvinnlig modell som förbereder sig för en fotografering. Först hemma i sin lägenhet och sedan i stolen hos en makeupartist som täcker ansiktet på den unga kvinnan med krämer, puder och rouge. Kvinnans identitet suddas ut för att bli till en projektionsyta, en vit duk.

Generationer av konstnärer, teoretiker och kritiker har inspirerats av Farockis-filmer. Han har haft stort inflytande på kulturen, både inom och utanför Tyskland.

Om Konstväxlingar

Videoprogrammet på Skanstulls tunnelbanestation är en del av Konstväxlingar – tillfälliga utställningar i tunnelbanan på sju stationer: Gärdet, Slussen, Mariatorget, Zinkensdamm, Skanstull, Odenplan och Fridhemsplan.

Lördagen den 7 oktober 2023 presenteras de årslånga utställningarna i Världens längsta vernissage med start kl. 13.00.
Mer info på regionstockholm.se/konstvaxlingar

Region Stockholm
www.kultur.regionstockholm.se

Ulrika Lublin

Projektledare Konstväxlingar

KULTURFÖRVALTNINGEN i Region Stockholm arbetar på uppdrag av kulturnämnden. Genom ett rikt och varierat kulturutbud främjas upplevelser, möten, bildning och delaktighet. Kulturella och kreativa näringar bidrar till att utveckla länet. Därför stödjer Region Stockholm länets kulturliv och kulturutövare, folkbildning- och föreningsliv. Region Stockholms konst berikar mötet med kollektivtrafiken och vårdmiljöerna. När Stockholm fortsätter att växa är Region Stockholms mål att fortsätta bidra till ett dynamiskt kulturliv för invånare och besökare.