Ett nionde pris

De som hunnit hämta programboken på Göteborgs Konserthus har redan sett det: förutom de tidigare kända åtta priskategorierna delas under årets Folk- & Världsmusikgala ett nionde pris ut; ett särskilt barn- och ungdomspris kallat Framtidspriset. Tillsammans med lördagens Familjeshow är det arrangörernas sätt att uppmärksamma det stora konstnärliga arbete som görs för och med den unga publiken.

Så här beskriver arrangörerna Framtidspriset:

Rötter och mångfald, musik och dans bidrar till en bättre framtid, att barn och unga får ett rikare liv, vidgar sina vyer och förstår andra. Framtidspriset ges till en produktion, grupp eller artist som förenar konstnärlig kvalitet, kommunikation, tradition och förnyelse riktad till barn och unga.

I denna kategori presenteras inga nominerade. Vinnaren/vinnarna, som offentliggörs under galakvällen på Göteborgs Konserthus, har utsetts enhälligt av länsmusikens barn- och ungdomsproducenter.

Prisstatyetten är formgiven av Jordi Arkö.