World Wide Orchestra – globalinspirerad ungdomsorkester

World Wide Orchestra är Musik i Västs egen ensemble med ett 20-tal ungdomar som alltid knockar publiken med spelglädjen, svänget och upptäckarlusten. Nu på turné i Västra Götaland med start den 10 mars i Skene. Medlemmarna i bandet är 16-22 år och kommer från olika håll i Västra Götaland. Under ledning av de professionella världs- och folkmusikerna Sten Källman, Mats Nilsson och Louise Schultz utforskar och utvecklar de sin globala musikrepertoar, med viss utgångspunkt i stilar från Balkan, Haiti och Sverige. Oavsett om det är västsvenska polskor, keltiska reels eller senegalesiska folksånger som spelas så svänger det rejält. Sedan starten 2005 har World Wide Orchestra gjort flera regionala turnéer och medverkat vid festivaler i Göteborg, Krokstrand, Uddevalla och Glasgow. De har också fått arbeta i workshops med grioten och kora-spelaren Solo Cissokho samt mbira-spelaren Jimmy Mhukayesango. Vårens repperiod inleddes med en workshop tillsammans med den internationella gruppen The Cairo Project, som turnerade för Musik i Väst i januari. Se och hör-länk I början av 2007 medverkade World Wide Orchestra i SVTs Veckans konsert. Klicka på länken för att titta på inslaget: http://miv.se/meny_aktuellt/2008/World_Wide_Orchestra_live.html TURNÉ Skolkonserter 2008-03-10 11.30, Kunskapens Hus, Skene Arr: Marks kommun 2008-03-12 14.00, Nossebro skola, Nossebro Arr: Essunga Teaterförening 2008-03-13, 13.30, Kulturhuset, Munkedals skola Arr: Munkedals kommun Offentliga konserter 2008-03-12 19.00, Nossebro skola, Nossebro Arr: Essunga Teaterförening 2008-03-13 19.00, Kulturhuset, Munkedals skola Arr: Munkedals kommun 2008-03-14 18.30, Partille Kulturum, Partille Arr: Partille kommun Pressbild Finns att hämta på Musik i Västs hemsida, alternativt via denna direktlänk: http://miv.se/meny_press/pressbilder/World_Wide_Orchestra_2007A.jpg Foto: Peter Lloyd. World Wide Orchestra sommarkurs I anslutning till Uddelvalla folkmusikfestival ger Musik i Väst en sommarkurs för ungdomar som är sugna på att prova att spela musik från hela världen. Det är främst under denna kurs som gruppen brukar hitta nya medlemmar. I år ges kursen 5-9 augusti. För mer information kontakta Vanessa Labañino på Musik i Väst Tel: 031 10 21 20, 0703 49 21 61 Epost: vanessa.labanino@miv.se ___________________________ Musik i Väst Box 3066 SE 400 10 GÖTEBORG Huvudkontor: Vallgatan 38 tel: 031 10 21 00 fax: 031 10 21 01 e-post: info@miv.se http://www.miv.se Musik i Väst är en del av Västra Götalandsregionen.