Gå direkt till innehåll
Den 29 oktober inviger förste vice talman Åsa Lindestam utställningen "Fira demokratin" på Kulturkvarteret. Illustration: Sara Teleman.

Riksdagens utställning om demokrati kommer till Örebro

“Fira demokratin!” är en utställning från Sveriges riksdag. Den är på nationell turné för att uppmärksamma att demokratin fyller 100 år. Den 29 oktober inviger förste vice talman Åsa Lindestam utställningen på Kulturkvarteret i Örebro.

För hundra år sedan beslutade Sveriges riksdag att införa allmän och lika rösträtt. Det uppmärksammar Sveriges riksdag med vandringsutställningen ”Fira demokratin!”. Den berättar historien om hur gräsrötter och politiker varit viktiga aktörer i formandet av vår demokrati.

Nu har turen kommit till Örebro; den 29 oktober invigs utställningen på Kulturkvarteret. Förste vice talman Åsa Lindestam (S) håller tal och berättar om riksdagens firande av demokratin. Dessutom underhåller elever från Karolinska gymnasiets estetiska program och Kulturskolan med musik- och teateruppträdanden.

Utställningen har tagits fram av Sveriges riksdag och visas i samarbete med Länsstyrelsen i Örebro län. Turnén runt om i Sverige är en del av firandet av att Sverige har haft lika och allmän rösträtt i 100 år. Utställningen visas på Kulturkvarteret till och med den 5 december.

Första vice talman Åsa Lindestam är i samband med invigningen på ett tvådagarsbesök i Örebro län. Förutom invigningen kommer hon att besöka olika skolor och föreningar för att prata om demokrati med ungdomar och unga vuxna.

Praktisk information

Tid: 29 oktober, klockan 14-15.
Plats: Kulturkvarteret

Du kan boka tid för kortare intervju med vice talman Åsa Lindestam och/eller landshövding Maria Larsson i samband med invigningen. Kontakta Karin Foberg, kommunikatör för Kulturkvarteret, för bokning och frågor.

För frågor om Åsa Lindestams besök i länet, hör av dig via e-post till Lill Svedberg på Länsstyrelsen i Örebro län: lill.svedberg@lansstyrelsen.se