Detta händer i maj på Kulturparken

I maj erbjuder Kulturparken Småland ett nyanserat program. Elin Wägner-vecka med panelsamtal om fred,  film om de första volontärarbetena och teaterföreställning om Kristina Lugn är en del av det som finns att ta del av.

Elin Wägner-veckan

Under Elin Wägner-veckan 13-22 maj arrangerar Kulturparken Småland dessa fyra evenemang:

Musikteaterföreställning söndag 15 maj. Tillsammans med Växjös teaterförening visas föreställningen Tack och lov att jag finns. Det är en sprakande Kristina Lugn-show med magisk poesi sprungen ur vardagslivets sorg och glädje à la Kristina Lugn.

Utvandrarnas hus, kl. 18.00. Pris: 160-200 kr. Biljetter bokas hos Växjö teaterförening.

Lunchföreläsning onsdag 18 maj: Hur kan man organisera sig fredligt i en allt mer militariserad omvärld? Malin Nilsson, generalsekreterare IKFF, berättar om hur fredsrörelsen möter dagens utmaningar och varför rörelsen fortfarande behövs.

Utvandrarnas hus, kl. 12.30. Fri entré - drop in, ingen förhandsbokning

Panelsamtal om fred onsdag 18 maj: På Utvandrarnas hus arrangerar Kulturparken tillsammans med IKFF Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet en diskussion om fredsfrågan med Elin Wägners perspektiv. Medverkande är Malin Nilsson från IKFF, debattören och Elin Wägnerkännaren Birger Schlaug och författaren och tidigare försvarsministern Thage G Peterson. Diskussionen modereras av journalisten och radioprofilen Lisa Syrén

Utvandrarnas hus, kl. 18.00. Entré 100 kr. Studenter och under 26 år, 50 kr (ange rabattkod "UNDER26). Biljetter köps via kulturparkensmaland.se

Filmpremiär torsdag 19 maj: Filmen Ge ett år av ditt liv handlar om några av de första u-landsvolontärerna som med lastbåt åkte till Indien. Ingvar Carlsson, KG Hammar och Birgitta Dahl medverkar med kommentarer om dåtidens världsordning och volontärarbete. Filmen åtföljs av ett eftersamtal.

Utvandrarnas hus, kl. 18.00. Pris: 90 kr. Förköp av biljetter via kulturparkensmaland.se

Fullständigt program för Elin Wägner-veckan finns på lillabjorka.se/elin-wagner-veckan-2021

Övrigt på gång hos Kulturparken

Invigning: käpphästbana i museiparken

På Kristi himmelsfärd, torsdagen den 26 maj, invigs Växjös nya käpphästbana precis intill Smålands museum! Tillsammans med Hofs Lifs har vi skapat en käpphästbana under körsbärsträden som passar både stora och små. Vi bjuder dessutom på saft och bullar så långt lagret räcker! Så kom och ta med din käpphäst på äventyr i den gröna museiparken! Har du ingen käpphäst? Passa då på att besöka museiklubben samma dag!

Datum: Torsdag 26 maj kl. 14.00

Plats: Museiparken, körsbärslunden

Fri entré. Banan är öppen hela sommaren!

Museiklubben: gör din egen käpphäst

Samtidigt som käpphästbanan invigs kan medlemmarna i Museiklubben tillverka sin egen käpphäst av återbruksmaterial! Museiklubben riktar sig till unga som är 7-12 år och klubben har under våren träffats en lördag i månaden på Smålands museum och skapat tillsammans.

Datum och tid: Torsdag 26 maj kl. 14.00

Plats: Museiparken

Fri entré

Arkeologisk vandring: Från Östrabo till Kampen

Onsdagen den 1 juni håller Per Andrén från Kronobergs arkeologiska förening en arkeologisk vandring från Östrabo till Kampen. En och en halv, till två timmars vandring. Medtag gärna en frukt.

Datum och tid: Onsdag 1 juni kl. 18.00

Plats: Samling vid Östrabo