Detta händer i mars på Kulturparken

Mars månad på Kulturparken Småland ger en blandning av programpunkter i en bred variation. Författarsamtal, föreläsningar, teaterföreställningar, poddavsnitt och guidade visningar står på programmet.

Författarsamtal: Kärlek i cancerns tid - kulturen och livet

I detta samtal om boken Kärlek i cancern tid, berättar författaren Anders Sundin om livet och kulturens roll i en omkastad vardag. Boken är en kärlekshyllning till Karin, som gick bort bara 38 år gammal. Kulturen är ständigt närvarande i berättelsen om Anders och Karin, deras relation och hur sjukdomen utvecklas. Samtalet leds av Kulturparkens Petter Ericsson, tidigare kulturskribent.

Anders Sundin är journalist på Gefle Dagblad, har varit verksam på SVT Gävleborg och är före detta nöjeschef på Svenska Dagbladet

Dag och tid: onsdag den 23 mars, kl 15.00
Biljett: 90 kr. Köpes via biljettkiosken på kulturparkensmaland.se.

Föreläsning: Ballongfarare Andrées provflygningar

Salomon August Andrée var ingenjör på Kungliga patentbyrån i Stockholm och mycket fascinerad av luftballonger. År 1893 köpte han en egen luftballong, Svea. Med denna luftballong avverkade han totalt 1500 km under sina provflygningar mellan åren 1893-1895.

Carl-Johan Svensson, universitetslektor vid Högskolan i Jönköping, föreläser om ballongfararen Andrées nio provflygningar med Svea, varav den sista provflygningen landade i Nottebäck i Uppvidinge kommun.

Plats: Utvandrarnas hus, Växjö. Atriumsalen
Dag och tid: onsdag den 16 Mars kl 18.00.
Biljett: 60 kr. Anmälan görs till Historiska föreningen Kronoberg.

Teaterföreställning: Ett år av magiskt tänkande

Ett år av magiskt tänkande handlar om konsten att läka och att läka genom konsten. Pjäsen bygger på Joan Didions självbiografiska roman med samma namn. Hur gör man för att inte bli galen i en galen situation? Det finns ingen färdig sorgemanual. Den skapas under resans gång. Från förnekelse till acceptans. Från hopplöshet till hoppfullhet. Det spelar ingen roll var, när eller hur.

Med en kavalkad av vackra ord och intensiv levande musik skildras en persons djupaste berättelse genom ett år magiska tänkande. Medverkande: Birte Heribertson, skådespelare, och Christian Berg, cellist.

Efter pjäsen följer ett samtal om kulturens betydelse i livets olika skeenden. Samtalet förs med Anders Sundin, författare till boken Kärlek i cancerns tid.

Dag och Tid: 23/3 kl. 18.00 och 24/3 kl. 15.00
Biljett: Köpes via regionteatern.se.

Din Podd på Jorden: Sorgen gestaltad

I månadens avsnitt av Din podd på jorden blickar vi mot ett av konsthistoriens kanske mest gömda och bortglömda teman, nämligen konst i form av gravskulpturer på svenska begravningsplatser. I avsnittet följer vi hur uttrycket i gravutsmyckning förändrats under åren och i takt med samhällets utveckling, samt genom en förändrad syn på sorgen och döden.

Om denna dolda konstskatt berättar Berit Linden, författare och konstvetare.

Avsnittet publiceras måndag den 28 mars kl 18.00 och kan höras via kulturparkensmaland.se/podd och där poddar finns.

Torsdagsvisning: Allt mellan himmel och jord

Den 24 mars är det visning av vårt stora magasin på Kulturarvcentrum Småland på temat Allt mellan himmel och jord. Smålands museum är landets äldsta länsmuseum och samlingarna påbörjades redan i slutet av 1700-talet. På Kulturarvcentrum Småland har museet sedan 1990-talet förvarat samlingarna och arbetat med föremålsvård.

I magasinet visas kulturhistoria, kuriosa, möbler, kyrkoinventarier, textila föremål, bonadsmålningar och mycket, mycket mer.

Dag och Tid: Torsdag 24/3 kl. 18.00
Plats: Kulturarvcentrum, Sandvägen 15, Växjö
Biljett: 90 kr. Köpes via Kulturparken Smålands biljettkiosk

Våren kommer till Museibutiken

I museibutiken på Smålands museum/Sveriges glasmuseum har skogens djur flyttat in! I vår leksaksavdelning finns nu mjukisdjur i form av rävar, ekorrar och både stora och små uttrar. Här finns även barnlitteratur av Astrid Lindgren, bilar, pussel och mycket annat skoj.

Våren har även börjat kika in i butiken för våra lite äldre besökare. Här finns vackra vykort och servetter med blomstermotiv från sköna ting och inredningsdetaljer till hemmet i våriga färger från William Morris och Strömshaga.

Välkommen in för en titt i Museibutiken!

Kulturparken Småland