Emma Schmidt ger visning av Smålands museums senaste utställning "Möten" och Ingemar Ottosson håller föredrag utifrån sin bok "Makt och skönhet: En resa genom 1700-talets Europa". Några av novembers höjdpunkter!

Detta händer i november på Kulturparken Småland

November är snart här och vi vill därför passa på att tipsa om några spännande programpunkter hos oss på Kulturparken Småland. Men allra först vill vi presentera ett fantastiskt fint erbjudande för alla barnfamiljer.

Familjeerbjudande i november

Lagom till höstlovet har Smålands museum tagit fram ett fint erbjudande för äventyrslystna familjer. Under november betalar vuxna i sällskap av barn endast 50 kronor/person i entré till Smålands museum, Sveriges glasmuseum och Utvandrarnas hus.

Passa på att tillsammans med familjen, eller varför inte mormor och morfar, upptäcka Smålands museums härliga utställning LEKfullt. Låt barnens lek blomstra i en värld av färg, fantasi och busiga uttrar. Utställningen bjuder in till lek för barn upp till cirka åtta år och här finns även en kunskapsdel som vänder sig till barn och vuxna i alla åldrar. Förutom LEKfullt erbjuder vi många fler spännande utställningar och vi hoppas att så många som möjligt tar chansen att upptäcka Sveriges äldsta länsmuseum och de historier och berättelser som ryms inom dess väggar.

Erbjudandet gäller under perioden 28/10 - 30/11 2023. Barn och unga under 19 år har som vanligt fri entré året runt.

9/11 Kaffe och konst!

Välkommen på dagvisning av aktuella konstutställningar på Smålands museum under ledning av konstvetare Emma Schmidt. Den här gången tittar vi närmare på utställningen Möten – med Berta Hansson, Ulla Gowenius och Peder Gowenius. Efter visningen finns det tid för kaffe och samtal. Kaffe och fikabröd ingår i biljettpriset.

Entré: 80 kr. Biljett köps via Kulturparkens biljettkiosk. Förköp av biljett kan även göras i museets reception under ordinarie öppettider.

Tid och plats: 9/11 kl 14.00, Smålands museum.

11/11 Arkivens dag

Välkommen på öppet hus på Utvandrarnas hus och Kulturarvscentrum Småland. Visningar och aktiviteter under hela dagen.

Tid och plats: 11/11 kl 11.00–16.00, Utvandrarnas hus och Kulturarvcentrum Småland. Fri entré!

16/11 En resa genom 1700-talets Europa

Ingemar Ottosson är docent i historia vid Lunds Universitet och författare till Makt och skönhet: En resa genom 1700-talets Europa. Ottosson föreläser utifrån sin bok och gör en resa till sex europeiska huvudstäder under en tid då det pågick pandemier och folk fick sitta i karantän, en tid när det rasade konflikter mellan stormakterna i Europa och många var bekymrade över att priserna bara steg. Det kan låta som våra dagar, men det rör sig om 1700-talet.

Arrangör: Historiska föreningen i Kronoberg i samarbete med Kulturparken Småland. Entré: 60 kr. Inget förköp, biljett köps på plats.

Tid och plats: 16/11 kl 18.00, Utvandrarnas hus.

31/10 – 3/11 Höstlovskul - Fåtal biljetter kvar

Enstaka biljetter finns fortfarande kvar till årets Höstovskul. Gå in på Kulturparkens biljettkiosk för att se program och tillgång.

Tid och plats: 31/10 – 3/11 kl. 13.00-14.30, Smålands museum

En smygtitt på december…

Även om det är en bit bort så vill vi ändå redan nu tipsa om Kulturparkens årliga Julmarknad på Smålands museum. 2 – 3 december bjuder vi in till en härlig marknad där lokala producenter av mat och konsthantverk medverkar. Inhandla julens förnödenheter och njut av dofter och vackra ting.

På museet och i Museiparken pågår aktiviteter för hela familjen under helgen. Dessutom intar vårt härliga loppmarknadsgäng Utvandrarnas hus - kom och fynda prisvärt och hållbart!

Tid och plats: 2-3/12 kl. 11.00–17.00, Smålands museum och Utvandrarnas hus. Fri entré hela helgen!