Höstlovskul och tankeväckande föreläsningar – oktober är här!

Herrarna satte oss hit – 6/10 17:00, Utvandrarnas hus

Journalisten och författaren Elin Anna Labba berättar om sitt sökande efter äldre samers vittnesmål om tvångsförflyttningarna i Sverige. Se bilder och hör dikt, jojk och berättelser från en mörk del av svensk 1900-talshistoria. I samarbete med Linnéuniversitetet.

Max 45 åhörare. Biljett behövs och bokas gratis på biljettkiosken.se eller i museets reception.

Ivar Asplund om stickmönster – 9/10 16:00, Utvandrarnas hus

”Stickbeskrivningar är inte bara till för att följas rakt av, utan minst lika mycket för inspiration. Så tänker i alla fall jag, som alltid har varit klåfingrig! Ibland ser jag en mönsterform jag vill sticka, men inte själva plagget. Ibland gillar jag plagget men inte alla enskilda detaljer. Ibland vill jag ha helt andra färger. Det är inte alltid det blir lyckat, men roligt är det – och alltid lärorikt!”
- Ivar Asplund.

Max 45 åhörare. Biljett behövs och kostar 60 kronor. Biljetten köper du på biljettkiosken.se eller i museets reception. I samarbete med Hemslöjden Kronoberg.

Guidning: Orrefors skatter – 21/10, kl. 18:00, Sverige Glasmuseum

Orrefors var bruket som gav svenskt glas världsrykte. Följ med på en spännande guidning bland några av de finaste verk som bruket skapat. Hör om verken, teknikerna samt konstnärerna och hantverkarna som tillsammans tänjde på glasets gränser och som gjorde det omöjliga möjligt.

Guidningen av utställningen Orrefors skatter leds av glasantikvarie Björn Arfvidsson och glashistoriker Gunnel Holmér.

Höstlovskul på museet - 26/10–30/10, Smålands museum

Välkommen på öppet hus för hela familjen! Under hela veckan händer det spännande saker med barnen i fokus. Häng med på bildjakt, hör om den småländska varulven och häng med på skaparverkstad med inspiration från våra spännande utställningar. För medföljande vuxna erbjuds visning av äldre dokumentärfilmer och guidningar.

Kolla in program, se tider och gör anmälan på kulturparkensmaland.se

Händer mer i oktober

14/10 Bokpresentation: Studioglas i förändring

28/10 Glasmagasinet på Kulturarvscentrum

28/10 PechaKucha-night

Har du hört Din podd på jorden?

Nu är vi igång med höstens säsong av Kulturparkens podcast ”Din podd på jorden”. Podden tar sikte på stort som smått inom länets kulturhistoria – från forntid till nutid.

Höstens två första avsnitt har handlat om vävnader och broderier genom seklerna och om 1800- och 1900-talet underhållning. Nya avsnitt kommer varannan onsdag och 7 oktober kommer nästa avsnitt, vilket kommer handla om gängbrottslighet i Växjötrakten - vägen till spinnhus, fästning och galgbacke.

Podden finns på Spotify, iTunes, Podcaster, aCast, Soundcloud.com och på kulturparkensmaland.se. Sök efter: Din podd på jorden