Kommande evenemang hos Kulturparken Småland

Kommande evenemang hos Kulturparken Småland

Kulturparken Småland erbjuder ett nyanserat program den närmsta tiden. Föreläsning om Svenska S:t Barthélemy och berättarkväll om den nysläppta boken "Gatuliv" av Håkan Nordmark och Hasse Nilsson. I slutet av maj ger sig blir det stadsvandring för barn och unga när Museiklubben ger sig ut på symboljakt i staden.

26 april: Svenska S:t Barthélemy – Slaveri och kolonial glömska

Sverige blev en slavnation när den karibiska ön S:t Barthélemy blev svensk 1784. I denna föreläsning diskuterar Fredrik Thomasson, historiker vid Uppsala universitet, varför S:t Barthélemys historia och det svenska slaveriet fortfarande är relativt outforskade områden. Med utgångspunkt i sin uppmärksammade bok Svarta S:t Barthélemy: Människoöden i en svensk koloni 1785–1847, åskådliggörs svensk karibisk kolonialhistoria med fokus på den svarta befolkningens hårda levnads-villkor.
Arrangör:
Historiska föreningen i samarbete med Kulturparken Småland.

Plats: Utvandrarnas hus.
26/4, kl 18.00.
Biljett:
60 kronor. Biljett köps på plats.

3 maj: Gatuliv – Människor och levnadsöden i Växjö

Växjö bär på många minnen från människor som levt och verkat i staden. Några få av våra mest betydande invånare har fått en gata eller en väg uppkallad efter sig. Onsdagen den 3 maj berättar Hasse Nilsson och Håkan Nordmark om människorna bakom gatunamnen och presenterar den helt nya boken Gatuliv. Boken kommer att finnas till försäljning under kvällen.

Plats: Utvandrarnas hus.
3/5, kl 18.00.
Biljett:
100 kronor. Biljetter finns att köpa digitalt här.
Biljetter säljs även över disk i receptionen på Smålands museum under ordinarie öppettider.

27 maj: Museiklubbens stadsvandring!

Kom och var med i Museiklubben. Denna gång ger vi oss ut på en spännande stadsvandring. Ålder 7-12 år.

Start: Smålands museum.
27/5 13.00-14.30.
Biljett:
40 kronor. Biljetter finns att köpa digitalt här.

Succé för utställningen Lekfullt! – Smålands museums busigaste utställning

Det blev publiksuccé när museets barnutställning Lekfullt invigdes i början av april. Kom och fortsätt lek och lär i Smålands museums busigaste utställning. Alla barn går in gratis och medföljande vuxen betalar ordinarie entré.

Utställningen Lekfullt berättar om Smålands rika tradition av leksakstillverkning och ger samtidigt massor av utrymme för barn att leka och upptäcka. Utställningen erbjuder mängder med leksaker och inspirerande miljöer för barnen samtidigt som den utforskar en småländsk industrihistoria präglad av klurighet och hantverkskunnande.

Smålands landskapsdjur, uttern, är din ledsagare genom utställningen. I varje hörn väntar något kul och innan du vet ordet av, har du lärt dig massor om leksaker och lek.

Läs mer om LEKfullt på Kulturparken Smålands webbplats

Kulturparken Småland