Utställningen LEKfullt och föreläsningen "Är det ett loppisfynd?" är några av höjdpunkterna i april.

Missa inte detta i april!

Även om vi nu är en bit in i april så finns det fortfarande många spännande programpunkter kvar den här månaden. Här är några som vi vill tipsa om.

19/4 Är det ett loppisfynd?

Glasantikvarie Björn Arfvidsson vägleder dig i glasets värld. Hur ser man skillnad på ett handgjort glas och ett maskingjort? Pressat eller slipat? Graverat eller etsat? Kort och gott – hur fyndar jag glas på loppis? Föreläsningen ges med anledning av utställningen ”Återbruk i kristid” som visas på Smålands museum och som är producerad av Hemslöjden Kronoberg.

Plats: Smålands museum.
Tid: 19/4, kl 18.00.
Biljett: 100 kr. Köp din biljett här

26/4 Svenska S:t Barthélemy – Slaveri och kolonial glömska

Sverige blev en slavnation när den karibiska ön S:t Barthélemy blev svensk 1784. I denna föreläsning diskuterar Fredrik Thomasson, historiker vid Uppsala universitet, varför S:t Barthélemys historia och det svenska slaveriet fortfarande är relativt outforskade områden.
Arrangör: Historiska föreningen i samarbete med Kulturparken Småland.

Plats: Utvandrarnas hus.
Tid: 26/4, kl 18.00.
Biljett: 60 kronor. Biljett köps på plats.

27/4 Magasin glas

Visning av Kulturarvscentrum Smålands stora glasmagasin. Samlingen består av 35 000 glasföremål från 105 svenska glasbruk.

Plats: Kulturarvscentrum, Sandvägen 15, Växjö.
Tid: 27/4, kl. 18.00.
Biljett: 100 kr. Köp din biljett här

Lekfullt! – Smålands museums busigaste utställning

Utställningen Lekfullt berättar om Smålands rika tradition av leksakstillverkning och ger samtidigt massor av utrymme för barn att leka och upptäcka. Utställningen erbjuder mängder med leksaker och inspirerande miljöer för barnen samtidigt som den utforskar en småländsk industrihistoria präglad av klurighet och hantverkskunnande.

Smålands landskapsdjur, uttern, är din busiga ledsagare genom utställningen. Överallt väntar en busig utter med något kul äventyr och innan du vet ordet av har du lärt dig massor om leksaker och om lek.

Läs mer om LEKfullt på Kulturparken Smålands webbplats

Kulturparken Småland