Nytt poddavsnitt från Kulturparken: Om FETT

Nytt avsnitt av Kulturparken Smålands poddadio ligger ute nu. Lyssna här!

I vårt tredje avsnitt följer vi med Samuel Palmblad, Kulturparken Smålands förste antikvarie, på en tidsresa genom beredskapslandet Sverige, och tittar närmre på fettets betydelse för överlevnaden. Vilken roll spelade ”fettlänet” Kronoberg i landets beredskapsplanering och hur var det tänkt att fettet skulle användas? Det och mycket mer reder vi ut i veckans mycket feta avsnitt.

För närvarande publicerar Kulturparken Småland ett nytt poddradio-avsnitt i veckan. Publicering sker på onsdagskvällar och du når sändningarna via Kulturparkens hemsida, Itunes eller Spotify. Ämnesmässigt rör behandlar vi i första hand länets kulturhistoria ur ett brett perspektiv från forntid till nutid.

I de tidigare programmen har Lennart Johansson, docent i historia och länsmuseichef, talat om Vilhelm Mobergs tid som sportjournalist och historiker Håkan Nordmark har berättat om när Pesten kom till Kronobergslän och Växjö under tidigt 1700-tal.

- Varmt välkommen att ta del av museets föreläsningar via poddradio, nu när vi dessvärre har fått ställa in flertalet av vårens arrangemang på Kulturparken. Lyssna via datorn eller mobil när helst det passar dig, hälsar Petter Ericsson, programansvarig och poddradioproducent.

Kulturparken Smålands poddradio når du via museets hemsida: