Missa exempelvis inte vår stadsvandring den 28 april!

Öppet museum och detta händer i april

Kulturparken Smålands nyhetsbrev april.
Här är vårens gladaste nyhet – Smålands museum och Sveriges Glasmuseum har äntligen öppnat igen! Varmt välkomna tillbaka till ett tryggt besök bland vackra och spännande utställningar med en bredd av teman och uttryck.

Välkomna tillbaka

Som sagt har museerna återigen öppnat upp för alla museisugna besökare. Vi jobbar för ett tryggt och säkert besök. Lokalerna är stora och luftiga och publikantalet är anpassat efter respektive utställning. Museet har även ett maxantal för besökare i byggnaden som helhet. Det finns stationer med handsprit och för de besökare som önskar finns munskydd att få i museets entré.

Våra öppettider

Smålands museum och Sveriges glasmuseum har öppet tisdag till fredag 10–17, lördag och söndag 11–16. Entré är 90 kronor.

Utvandrarnas hus, arkiv och bibliotek samt Kulturarvscentrum Småland tar emot forskarbesök vid förfrågan.

I Utvandrarnas hus byggs det dessutom för fullt och den nya basutställningen ”Det nya landet” öppnar försommaren 2021.

Aktuella utställningar på museerna

I Smålands museums stora utställningshall visas den exklusiva glasutställningen Orrefors skatter som innehåller några av de mest intressanta och unika verk som Orrefors glasbruk någonsin producerat.

Det finns återigen chans att besöka forntidsutställningen 13 000 år - forntiden nära oss, som invigdes strax innan museets verksamhet stängdes under hösten.

För besökaren blir det också premiär för Hemslöjden Kronobergs utställning Slöjd i form, som öppnade under Kulturnatten men som först nu är tillgänglig för allmänheten.

Museerna visar även utställningarna Studioglas i förändring, Svenskt glas under sex sekler, Länge leve Kosta, Hans Frodes Gas i Glas, På väg i 1800-talets Kronoberg, fotoutställningen Sekelskiftets Växjö år 1900 och Myntkabinettet.

30/3-1/4 Stenkul påsklov på museet

Under påsklovsveckan bjuder vi in till vår nya förhistoriska utställning 13 000 år – forntiden nära oss. Där får vi möta det förflutna som finns nästan överallt omkring oss. I skog och mark finns spår efter de människor som levt här förr, enstaka spår är faktiskt över 10 000 år gamla.

Vi börjar med visning, sedan blir det verkstad! Det som tillverkas i verkstaden får deltagarna naturligtvis ta med sig hem. Vi talar om olika tidsåldrar och har olika verkstadsuppgifter varje dag.

Välkommen till en vecka då vi möter stenåldern, bronsåldern och järnåldern – och människorna som levde då.

Aktiviteten äger rum 30/3, 31/3 och 1/4 kl 13.00-15.00. Aktiviteten riktar sig till barn 7-12 år och kostar 40 kr.

Föranmälan görs till: entren@kulturparkensmaland.se

Obs. Begränsat antal platser.

14/4 En ny kulturvärld – styrd av auktoritära stater

Kina tar allt större plats i kulturen, så även Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Vad innebär det att kultur alltmer finansieras av odemokratiska stater? Martin Schibli, utställningsproducent på Dunkers Kulturhus, konstkritiker, curator och tidigare konstnärlig ledare Växjö Konsthall, berättar om en ny värld – och vad den kräver av Sverige.

Föreläsningen äger rum onsdag 14 april kl 18.00 och genomförs exklusivt för 6 personer (om lättnader sker i pandemi-restriktionerna kan fler biljetter släppas).

Du köper din biljett på www.kulturparkensmaland.se/evenemang

28/4 Stadsvandring – i förra sekelskiftets Växjö

Onsdag 28 april bjuder Kulturparken in till en stadsvandring i förra sekelskiftets Växjö! Under vandringen kommer ni att få bekanta er med den vackra Quidingska villan och det ståtliga Argus 3 på söder, Växjös gamla elverk precis vid Växjösjöns strand, Växjöbladets gamla byggnad, samt det jugendinspirerade Stormen 4 på Sandgärdsgatan.

Guidar gör Historiker Håkan Nordmark, Arkivarie Per-Olof Andersson, avdelningschef för kulturmiljö och forskning Alexandra Stiernspetz Nylén och museipedagog Anna de Faire.

Stadsvandringen är ett fysiskt evenemang med 6 deltagare i varje grupp. Totalt finns det fyra grupper.

Stadsvandringen kostar 60 kr/person. All information om plats, bokning och tider finnes på vår hemsida www.kulturparkensmaland.se/evenemang

Påskpynt och annat fint i museibutiken

Även museibutik är öppen igen. Här finner ni presenter för stora som små, till vänner och familj men också till dig själv såklart! I museibutiken finns ett varierande sortiment av både glas, böcker, smycken, leksaker och keramik med mera. Produkterna har en stark koppling till Småland och våra utställningar.

Missa inte de fina påsk-dekorationerna som säljs i museibutiken och som kommer sätta en unik prägel på era hem inför påsk!

Tipsa dina vänner!

Känner du någon mer som också vill vara först med att veta allt som sker på Kulturparken? Tipsa gärna om vårt Nyhetsbrev!

Avsluta prenumeration?

Vill du avsluta din prenumeration? Maila oss på nyheter@kulturparken.se

Kulturparken Småland