Det Nya Landet - Sveriges nya emigrationsutställning

På lördag öppnar Det Nya Landet

Lördag 30 oktober kl 11.00 är det äntligen dags för invigning av Sveriges nya emigrationsutställning Det Nya Landet – drömmen om Amerika.

Det Nya Landet ersätter den tidigare utställningen Drömmen om Amerika och erbjuder ett nytt innehåll i en helt ny förpackning. Nu skapar traditionella och nytänkande format nya möjligheter att berätta historien om de 1,3 miljoner svenskar som emigrerade till norra Amerika mellan åren 1830 - 1930.

I Det Nya Landet möter vi emigranterna från uppbrottet i Sverige, resan till Amerika och livet i det nya landet. Utställningen visar många fascinerande föremål och berättar bland annat om de öden som Mina Andersson, Peter Erlandsson, familjen Nilsson, Vera Johnson och många fler emigranter mötte.

- Vi är väldigt stolta och glada över den här utställningen. Genom att lyfta fram vårt unika arkiv- och bildmaterial kombinerat med utställningens speciella formgivning har vi hittat nya vägar att komma närmre de människor som gjorde den långa och utmanande resan till det stora landet i väst. Utvandrarnas hus i Växjö är Nordens största institut med fokus på emigrationen till Nordamerika och Det Nya Landet kommer att bidra till att locka svenska och internationella besökare under många år, hälsar Lennart Johansson, VD Kulturparken Småland.

Fri entré i helgen

Välkommen när vi inviger Det Nya Landet – drömmen om Amerika på Utvandrarnas hus med fri entré hela helgen.

Vi har öppet lördag och söndag 11.00-16.00. Under hela helgen finns Kulturparken Smålands personal på plats för att visa och berätta.

På söndag: familjeaktivitet mellan kl. 11.00-15.00 – Kom och skriv Amerikabrev med oss!

Mer om Det Nya Landet – drömmen om Amerika

Läs mer om utställningen på kulturparkensmaland.se/utstallningar/det-nya-landet

Kulturparken Småland