Nu börjar körsbärsträdens blommor att slå ut i museiparken!

Sköna maj, välkommen till vår Kulturpark igen!

Som vi har längtat efter att våren ska komma på riktigt! Blommorna i museiparken blommar och i maj kan ni bland annat ta del av en spännande digital föreläsning om Signe Aurell och de ensamfarande amerikaemigranterna, enskilda visningar av våra utställningar och tipspromenader i museiparken.

Enskild visning

Drömmer du om att få en enskild visning av en utställning? Då har din chans kommit! Kulturparken ger nu enskilda visningar för 1-4 personer. Ni väljer utställning och vi ger en kortare guidning. Ni går sedan själva i utställningen och har tillgång till guiden i ytterligare 15 minuter för fortsatt samtal eller frågor.

Välj mellan utställningarna: 13 000 år Forntiden nära oss, På väg i 1800-talets Kronoberg, Orrefors skatter, Svenskt glas under sex sekler, Studioglas i förändring och Länge leve Kosta.

Pris: Visningen kostar inget, du betalar endast entréavgift till museet.

När: Du kan välja mellan följande datum och tider: Onsdag 28 april kl 11.30 och 12.00, samt Onsdag 5 maj kl 11.30 och 12.00.

Endast förbokning gäller och bokning sker via e-post entren@kulturparkensmaland.se I bokningen anger du datum, tid och vilken utställning du vill se.

Signe Aurell och de ensamfarande amerikaemigranterna

Över 1,2 miljoner svenskar emigrerade till Amerika mellan 1851 och 1930. En av dem var Signe Aurell som vid 24 års ålder ensam flyttade till Minnesota.

Signe var aktiv i arbetarrörelsen och kämpande för invandrares, kvinnors och mänskliga rättigheter. Hon skrev kampdikter, immigrantpoesi, debattartiklar och även satiriska noveller i den svensk-amerikanska pressen. Efter sju år flyttade hon tillbaka hem till Sverige.

Onsdag 5 maj föreläser B. Marcus Cederström, folklorist och lärare vid University of Wisconsin-Madison om Signe Aurell och vad vi kan lära oss om invandring och utvandring genom att fokusera på enskilda livshistorier.

Föreläsningen knyter an till konserten Irrbloss - Signe Aurells tonsatta dikter - som Kulturparken Småland livesände från Utvandrarnas hus tidigare i år.

När: onsdag 5 maj kl. 18.00

Var: Kostnadsfri digital föreläsning. Sänds på Kulturparken Smålands Facebooksida: http://www.facebook.com/kulturparkensmaland

Det mystiska grimslövsmordet

I kulturparken Smålands senaste avsnitt av Din podd på jorden tar vi del av en händelse på 1920-talet som kom att skaka det lilla samhället Grimslöv, nämligen det så kallade grimslövsmordet.

Händelsen fick stor uppmärksamhet och ett dramatiskt efterspel då mordutredningen gång på gång lades ner i brist på ledtrådar.

Hur gick man tillväga vid en mordutredning förr? Var personen som till slut dömdes verkligen skyldig för mordet och hur gick mordet egentligen till?

Avsnittet publiceras onsdag 21 april på www.kulturparkensmaland.se/podd. Avsnittet går även att hitta på bland annat Spotify, Soundcloud och Podcaster. Sök på ”Din podd på jorden”.

Museiparkens tipspromenad är tillbaka

Äntligen är Kulturparken Smålands uppskattade tipspromenad tillbaka i museiparken. Promenaden är cirka 500 meter och finns för både barn och vuxna med frågor kopplade till Kronobergs län och Småland. Tipskupong och penna hämtas utanför entrén till museet. I prispotten ligger böcker från museets boklåda.

Det krävs ingen anmälan eller biljett, promenaden är gratis och sker kring de olika historiska byggnaderna i parken. Frågorna byts ut under våren för att möjliggöra återkommande besök.

Välkommen att tipsa med museet!

Nytt från Målerås i museibutiken

I museibutiken på Smålands museum/Sveriges glasmuseum finns nu nya, spännande föremål och glaskonstverk från Målerås glasbruk. Målerås är Sveriges största privatägda glasbruk och idag produceras huvudsakligen slipat, målat och graverat konst- och prydnadsglas.

I museibutiken finns bland annat Målerås världsberömda djur- och växtreliefer i glas. Välkomna att ta en titt i museibutiken!

Kulturparken Småland