Möt julens smaker, dofter och hantverk på Smålands museums Julmarknad 2-3 december.

Smålands museums Julmarknad 2-3 december

Helgen 2-3 december är det äntligen dags för Smålands museums årliga Julmarknad. Välkommen till en helmysig helg med julens dofter, smaker och vackra ting samlade i en stämningsfull miljö.

Mat, dryck och konsthantverk

På Julmarknaden möter du nära 30 utställare som erbjuder allt från mat, dryck och konsthantverk till inredning och böcker. Ett fantastiskt tillfälle att skaffa julens olika förnödenheter och klappar hos våra utställande lokala producenter och hantverkare.

Barnens Julmarknad

Förutom diverse godsaker och hantverk erbjuder Julmarknaden även mängder av aktiviteter för familjen. På museet och i museiparken kan barnen bland annat prova på ponnyridning, spana in djuren i 4H-gården eller träffa tomten. Passa även på att upptäcka Smålands museums härliga utställning LEKfullt där barnens lek får blomstra i en värld full av färg, fantasi och busiga uttrar.

Hållbar julshopping – Loppis på Utvandrarnas hus

Om du tilltalas av hållbar shopping så ska du definitivt titta in på Utvandrarnas hus under Julmarknaden. Där huserar nämligen ett härligt loppmarknadsgäng som erbjuder prisvärda och hållbara fynd i en skön blandning. Kanske hittar du grejen till den där släktingen som aldrig vet vad den önskar sig?

Möt Kulturparkens verksamheter

Vill du lära känna Kulturparken Småland och våra många verksamheter så finns vår personal tillgänglig under hela helgen för att visa och berätta. Kanske är du nyfiken på våra omfattande digitala samlingar och arkiv? Eller så kanske du vill spana in hur en konservator arbetar för att återställa slitna föremål? Den kreativt lagda kan även ta chansen att testa på att gravera glas.

Kolla in programmet för att se vad som händer och när.

Öppettider

Julmarknaden på Smålands museum äger rum lördag 2 december och söndag 3 december, kl 11.00–17.00 på Smålands museum och Utvandrarnas hus i Växjö. Fri entré hela helgen.

Varmt välkommen till en mysig och julig helg på Smålands museum och Utvandrarnas hus!

Nedladdningsbart program och utställarlista

Ladda ner programmet för årets Julmarknad och ha stenkoll på vilka som ställer ut och vad som händer och när.