Sportlovskul på Kulturparken!

Under sportlovet erbjuder Kulturparken Småland en fullspäckad sportlovsvecka med roliga aktiviteter för historieintresserade och skaparsugna barn och unga. Vi inleder med premiär för Museiklubben på lördag och sedan blir det Sportlovskul tisdag till fredag.

Lördag 19/2: Museiklubben - kom och tälj med Elin

Vi inleder sportlovet med premiär för Musieklubben. I Museiklubben träffas vi en lördag i månaden för att göra kul grejer på museet. Första gången kommer Elin från Hemslöjden Kronoberg och lär oss täljningens grunder. Vi täljer barkbåtar och gör segel i näver, och så tittar vi in i Emma Dahlqvist utställning It´s Now or Näver.

Biljett kostar 40 kr/st och köps på Kulturparken Smålands biljettkiosk

Sportlovskul

Kom och utforska vår utställning 13 000 år – forntiden nära osstillsammans med oss på Kulturparken! I den skapande verkstaden får deltagarna prova på att arbeta med forntida hantverkstekniker och material. Här får vi möta stenåldern, bronsåldern, järnåldern och dess människor. Varje dag under sportlovet möter vi nya, spännande tidsåldrar och verkstadsuppgifter. Det som tillverkas i verkstaden får deltagarna ta med sig hem.

Välkomna till oss på Kulturparken Småland för sportlovskul och hantverk på forntida vis- under en dag eller hela veckan.

Tisdag 22/2: Tema Jägarstenålder

Tisdagens tema är jägarstenåldern. Tillsammans utforskar vi hur människorna under denna period levde och med vilka hantverkstekniker och material de arbetade med.

Onsdag 23/2: Tema Bondestenålder

Onsdagens tema är bondestenåldern. Tillsammans utforskar vi hur människorna under denna period levde och med vilka hantverkstekniker och material de arbetade med.

När: 23 februari kl. 13.00-14.30

Torsdag 24/2: Tema Bronsålder

Torsdagens tema är bronsåldern. Tillsammans utforskar vi hur människorna under denna period levde och med vilka hantverkstekniker och material de arbetade med.

Fredag 25/2: Tema Järnålder

Vår roliga sportlovsvecka avslutas på fredagen med temat järnålder. Tillsammans utforskar vi hur människorna under denna period levde och med vilka hantverkstekniker och material de arbetade med.

Max 12 deltagare i varje grupp, för barn 7-12 år. Endast barn medverkar.

Kulturparken Småland