​Välkommen till en spännande höst på Kulturparken

Hösten är här och det innebär också ett helt nytt program hos Kulturparken. Vi tror att vi hittat en bra blandning med något för äldre, yngre och de däremellan. Redan nu i september händer det stora saker som vi är lite extra stolta över, bland annat då vi inviger den nya permanenta utställning 13 000 år – forntiden nära oss.

Mitt i allt har vi fortfarande en pandemi att förhålla oss till och givetvis följer vi myndigheternas riktlinjer. Bland annat innebär det att du behöver boka biljett till höstens föreläsningar. Biljett bokar du på vår webbplats www.kulturparkensmaland.se

Missa inte detta i september

Äntligen är förhistorien tillbaka!

Spåren av människor från andra tider finns runt omkring oss och överallt i landskapet. Ibland väl synligt och uppmärkt med skyltar och ibland i jorden under våra fötter. I utställningen 13 000 år – forntiden nära oss får får du en bild av livet från stenålder till järnålder. Här upplever du hur landskap och klimat förändrats sedan inlandsisen smälte bort för 13 000 år sedan och hur människor levt här i Kronoberg genom tiderna.

Utställningen invigs den 19 september kl 14.00 och kommer löpande kompletteras under hösten 2020. Invigningen kommer även sändas live på Kulturparkens faceboooksida.

Läs mer om 13 000 år forntiden nära oss på www.kulturparkensmaland.se

Live från höstpresentationen

Förra veckan presenterade Kulturparken Småland höstens program för de lokala medierna. Bland dessa var P4 Kronoberg på plats och intervjuade våra medarbetare om de olika programpunkterna. Om du missade detta och vill höra om hösten, utställningen 13 000 år och om Kulturparkens digitala satsningar kan du lyssna på det på P4 Kronobergs webbplats (intervjuerna börjar cirka 11:34 in i sändningen).

Din podd på jorden

Visste du att Kulturparken Småland har en egen podd? Sedan i våras har vi poddat på om alla möjliga och omöjliga ämnen i Kronobergs nutid och forntid. Bland annat har vi pratat om pestens tid i Växjö, om Nils Dacke, Christina Nilsson och om innebörden av mörka Småland.

Hösten innebär nya poddavsnitt och först ut är ett samtal med författaren Kerstin Gynnerstedt om hennes nya bok Vävt och broderat under två sekler - kvinnokraft och kvinnokultur. Boken utgår från textilsamlingen som getts namnet Hagelsmosamlingen efter Kerstins släktgård och där flera generationer kvinnor varit verksamma. Den äldsta av kvinnorna är född 1822 och Kerstin berättar genom boken om de linnetyger och broderier som har tillverkas på gården ända in på 1960-talet. Genom Vävt och broderat beskriver Kerstin textilier i ett småländskt bondhem under 1800- och 1900-tal. Boken blir även en inblick i mode, trender och hur gårdens arbete förändras i takt med tidens gång.

Vill du lyssna på avsnittet eller vill du lyssna ifatt bland de många andra spännande avsnitten kan du göra det på Spotify, iTunes, Podcaster, aCast, Soundcloud eller på vår webbplats. Sök efter Din podd på jorden.

Detta händer i september

16/9 kl 19:20 – PechaKucha-night!

19/9 kl 14.00 – Vernissage 13 000 år – forntiden nära oss

23/9 kl 18.00 - Föreläsning: Aktuell arkeologi