Vilhelm Mobergs Remington finns på Utvandrarnas hus i Växjö. Foto: Kulturparken Småland

Välkommen till Utvandrarnas hus

Välkommen tillbaka till Utvandrarnas hus i Växjö. På lördag 19 juni öppnar vi tre mindre, men naggande goda, utställningar: Mobergrummet: Moberg och utvandrarna, utställning Årets Svensk-Amerikan i samarbete med Vasaorden och Med svenska rötter.

Basutställningen Det nya landet - Drömmen om Amerika öppnar senare under 2021.

Efter en tid med stängning på grund av utställningsarbete vill vi återigen hälsa välkommen till Nordens största institut för nordamerikaemigration. Utvandrarnas hus invigdes av författaren Vilhelm Moberg i augusti 1968 och i byggnaden finns utställningar, arkiv, bibliotek och forskningsverksamhet inom området amerikaemigration. Varje år besöks Utvandrarnas hus av tusentals besökare och det är ett självklart besöksmål för svenskamerikaner i jakten på sitt ursprung.

Moberg och utvandrarna

Nu på lördag, 19 juni, öppnar tre utställningar på Utvandrarnas hus. Mobergrummet: Moberg och utvandrarna har uppdaterats och fått ny kostym. Här kan man uppleva Vilhelm Mobergs skrivarstuga och fördjupa sig i Mobergs författarskap och livsöde med fokus på utvandrarromanerna.

Årets Svensk-Amerikan

I utställningshallen visas under sommaren 2021 utställningen Årets Svensk-Amerikan. Utställningen är producerad av Vasa Orden av Amerika i Sverige och berättar om de personer som blivit utsedda till Årets Svensk-Amerikan. Vasa Orden har årligen sedan 1960 utnämnt en Årets Svensk-Amerikan för att uppmärksamma den svenska utvandringen till Nordamerika. Utmärkelsen ges till en svensk som verkat i USA/Kanada och gjort insatser som bevarar och påminner om de band som finns mellan länderna.

Med svenska rötter

Med svenska rötter ger en glimt av ett flertal olika emigrantöden. Några är välkända och några är mindre kända. Visste du att Oscar Hedström från Lönneberga i Kalmar konstruerade den första motorcykelprototypen till Indian Motocycle Company, och att han 1903 slog hastighetsrekord på motorcykel med 90 km/h? Eller att en av förgrundsgestalterna inom tidigt simhopp i Amerika var svenska Margareta "Greta" Johansson som vann Sveriges första kvinnliga OS-guld 1912?

Utställningen är gjord som ett stort väggcollage där luckor presenterar personernas svenska rötter och deras livsöden.

Öppettider

I sommar har Utvandrarnas hus öppet måndag till söndag kl 10-17, stängt midsommarafton och midsommardagen. Entré 90 kr för vuxna, 40 kr student, barn och unga under 19 år har fri entré. Biljetten gäller också för besök samma dag på Smålands museum och Sveriges glasmuseum.

Vill du besöka forskarsalen och emigrantbiblioteket? Kontakta Kulturparkens kunniga arkivarie. Mer information här: https://kulturparkensmaland.se...