Höstens program är här! Ladda ner det till din dator eller hämta det i butiken på Smålands museum.

Varmt välkommen till hösten hos Kulturparken Småland

Höstens program för Kulturparken Småland är här och det innehåller nya utställningar, föreläsningar på teman som statsministermord och glashistoria och mängder med aktiviteter för barn. Programmet sparkar dessutom igång redan i helgen med både vernissage och Barbiemingel. Här tipsar vi om några av våra favoriter. Programmet i sin helhet är bifogat i nyhetsbrevet och finns även på kulturparkensmaland.se och i Smålands museums butik.

13/9 Bertil Vallien: Har jag gjort allt det här?

Carolina Boode och Björn Boode har skrivit den uppmärksammade boken om Bertil Vallien Har jag gjort allt det här? Till Smålands museum kommer författarna i sällskap med Bertil Vallien för att prata om glaskonstnärens långa och framgångsrika gärning.

Tid och plats: Orgelsalen, Smålands museum, kl 18.00 Entré: 120 kr. Biljetter via kulturparkensmaland.se

20/9 Statsministermordet

Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt och ledamot och huvudsekreterare i Granskningskommissionen 1996–99, har skrivit Augustprisnominerade och kritikerhyllade boken Statsministermordet. Han ger oss en bred och detaljerad beskrivning av världens största polisutredning, som redan från början missköttes så grovt att det snart stod klart att förövaren med största sannolikhet skulle komma att klara sig undan.

Tid och plats: Utvandrarnas hus, kl 18.00 Entré: 130 kr. Biljettköp via kulturparkensmaland.se

12/10, 26/10 och 9/11 Kaffe och Konst

Kaffe och konst! Dagvisning av aktuella konstutställningar på Smålands museum under ledning av konstvetare Emma Schmidt. Efter visningen finns det tid för kaffe och samtal. Kaffe och fikabröd ingår i biljettpriset.

Tid och plats: Smålands museum, kl 14.00 Entré: 80 kr. Biljettköp via kulturparkensmaland.se

14/10 Vernissage: Möten

Vernissage för höstens stora konstutställning på Smålands museum. Här möter du verk av konstnärerna Berta Hansson, Ulla Gowenius och Peder Gowenius.

Tid och plats: Smålands museum, kl 14.00 Fri entré

31/10 - 3/11 Höstlovskul!

Skaparverkstad på Smålands museum för höstlovslediga barn. Tillsammans med Rosetta Nicholson har vi tagit fram en workshop med den skapande processen i fokus.

Tid och plats: Smålands museum, kl 13.00–14.30 Max 20 barn per dag. Ålder 7–12. Entré: 40 kr. Biljett köps via kulturparkensmaland.se

Höstprogrammet i sin helhet

Hela höstprogrammet finns för nedladdning här och i tryckt version i Smålands museums butik.

Biljetter till evenemangen köps under respektive evenemang på kulturparkensmaland.se/evenemang eller som förköp över disk i Smålands museums butik.

Kulturparken Småland