Mobilisering för mottagande. Kronobergsboken 2023-2024 författad av Kulturparken Smålands 1:e byggnadsantikvarie, Samuel Palmblad.

Bokrelease 21/3 - Samuel Palmblad skriver om mobilisering och mottagande

Kronobergsboken 2023-2024 ges ut av Kronobergs läns Hembygdsförbund. I år har uppdraget att skriva boken gått till Kulturparken Smålands 1:e byggnadsantikvarie, Samuel Palmblad. Årets titel är Mobilisering för mottagande. Koncentrations- och arbetslägerfångar vårdade i Kronobergs län 1945 och Palmblad har genom boken fördjupat sitt arbete som startade med utställningen Vägen till Frihet som visades på Utvandrarnas hus 2022.

Om Mobilisering för mottagande

Den 3 maj 1945 avgår de första tågtransporterna med befriade koncentrationslägerfångar från Skåne mot Kronobergs län. Med kort förvarning måste över 30 karantänförläggningar upprättas och färdigställas. Var förberedelserna i Kronoberg tillräckliga? I Mobilisering för mottagande söker Palmblad svaret på frågan i tidigare outforskade arkiv och det lokala perspektivet är nydanande.

Bokrelease torsdag 21 mars

Välkommen på bokrelease för Mobilisering för mottagande, torsdag 21 mars kl. 14.30 på Smålands museum. Samuel Palmblad presenterar boken Mobilisering för mottagande och berättar om arbetet med dess tillkomst.

Bokförsäljning under eftermiddagen (250 kr)