Inbjudan till pressträff - vårens utställningar och program hos Kulturparken Småland

Välkommen på pressträff där Kulturparken Småland presenterar vårens utställningar och programverksamhet 2023.

Vi berättar om vårens två nyöppnade utställningar. "Familjen som försvann" är producerad av Forum för levande historia och invigs under Kulturnatten den 28 januari och visas fram till 27 augusti. Hemslöjden Kronoberg har skapat utställningen "Återbruk i kristid" som visas på Smålands museum 28 januari till 16 augusti.

- Augustprisvinnanade författaren Elisabeth Åsbrink kommer till Utvandrarnas hus 8 mars för att berätta om Victoria Benedictsson. Växjöbördige succéförfattaren Jonas Jonassons gästar Utvandrarnas hus 29 mars. För nyfikna barn och unga i åldern 7-12 år blir det "Musieklubben" en lördag i månaden. Och vi fortsätter vårt framgångsrika samarbete med Historiska föreningen i Kronoberg, vars föreläsningsserie inleds 16 februari med arkeologen, författaren och P1-spannaren Jonathan Lindström, berättar Petter Ericsson, enhetschef Kulturparken Småland.

Program för pressträffen

• Arkeolog Åsa Alering berättar om arbetet- och de senaste resultaten - med arkeologiska fynd från Kronobergs slottsruin.
  • Presentation av utställningen "Familjen som försvann"
  • Hemslöjden Kronoberg presenterar utställningen "Återbruk i kristid"
  • Presentation av vårens programverksamhet

Medverkande: Petter Ericsson, enhetschef program och kommunikation, Alexandra Stiernspetz Nylén, avdelningschef kulturmiljö, Åsa Alering, arkeolog Kulturparken Småland, Hemslöjden Kronoberg. Lennart Johansson, VD Kulturparken Småland, närvarar

När: Måndag 30 januari, klockan 11.00.
Var: Utvandrarnas hus, Vilhelm Mobergs gata 4, Växjö