Historiker Håkan Nordmark vid en av inspelningarna med UR Samtiden.

Kronobergs kulturhistoria - i nytt format

I februari tar Kulturparken Småland över Kunskapskanalen när 14 nya avsnitt i föreläsningsserien ”Länsmuseerna berättar” släpps. Totalt blir det cirka tre timmar med kulturhistoriskt betydelsefulla platser, händelser, personer och föremål - allt med utgångspunkt från Kronobergs län och med historisk betydelse för hela landet.

Hur såg beredskapen ut för Kronoberg och Sverige vid Kalla kriget? Hur kommer det sig att Smålands museum har föremål som har varit på månen? Vad hade Gustav Vasa för koppling till Kronobergs fästning? Och hur kom det sig att operasångerskan Christina Nilssons smaragdsmycken, en gåva från den ryska tsaren Alexander II, försvann och hamnade på auktion?

I 14 avsnitt berättar Kulturparken Smålands medarbetare om länets kulturhistoria och om händelserna och personerna som på olika sätt haft stor betydelse för Kronobergs län. I ”Länsmuseerna berättar” får vi bland annat möta kvinnorättskämpen Gulli Petrini, upprorsmannen Nils Dacke som blev den första svenska bonden att gå till historien samt Maurits Ådahl, en av de 123 svenskar som omkom när Titanic förliste 1912.

Medverkar i avsnitten gör bland annat historiker Håkan Nordmark, antikvarie Anders Bengtsson, konservator Maria Varhelyi, länsmuseichef Lennart Johansson och förste antikvarie Samuel Palmblad.

- Vi är glada och stolta över att UR Samtiden valde Kulturparken Småland som ett av de första museerna att besöka i serien ”Länsmuseerna berättar”. Museet har många goda berättare som nu, för en nationell publik, får presentera de mest spännande föremålen och personerna ur vårt läns kulturhistoria, säger Petter Ericsson, enhetschef program och kommunikation Kulturparken Småland.

”Länsmuseerna berättar” är producerat av UR Samtiden och inspelningarna pågick i november 2020.

Var och när

Tisdag 16 februari kl. 14.00 och lördag 20 februari kl. 11.00 sänds avsnitten från Kulturparken Småland på Kunskapskanalen.

Avsnitten kan även ses på www.urplay.se Sök efter Länsmuseerna berättar