Åsa Alering och Håkan Nordmark videoguidar genom Kronbergs slotts långa historia.

Kronobergs slotts historia på 25 minuter

Måndag 19 juni släpper Kulturparken Småland en helt nyproducerad film med fokus på Kronobergs slott och dess långa och betydelsefulla historia i Sverige och Kronobergs län. Historiker Håkan Nordmark och arkeolog Åsa Alering presenterar och guidar genom filmen.

Filmen består av fem delar som vardera är cirka fem minuter långa. Den första delen handlar om slottet och vad som har funnits i dess många rum. I den andra delen presenterar Håkan Nordmark slottets stora historiska betydelse för regionen. Den tredje delen fokuserar på människorna som levde och arbetade på slottet och den fjärde delen berättar om Nils Dackes tid på Kronobergs slott. Avslutningsvis presenterar Åsa Alering det omfattande arkeologiska arbete som gjorts i och kring slottet och som först nu har registrerats klart.

- Vårt mål har varit att dokumentera slottsruinen och att presentera slottets historia på ett genomgående och tillgängligt sätt. Filmen har även ett stort pedagogiskt syfte där dess olika delar kan användas fristående från varandra, till exempel i grundskolans historieundervisning, säger Alexandra Stiernspetz Nylén, Kulturparken Smålands projektledare för filmen.

Filmen, som har titeln Kronobergs slott - Arkeologi och historia, är producerad av Kulturparken Småland i maj 2023 med finansiellt stöd från Växjö kommun och Region Kronoberg. Kronobergs slott - Arkeologi och historia kommer att finnas tillgänglig på Kulturparken Smålands webbplats och dess YouTube-kanal, för ökad tillgänglighet är filmen även textad på svenska, engelska och tyska.

Om Kronobergs slott - Arkeologi och historia

Kronobergs slott - Arkeologi och historia släpps måndag 19 juni kl 18.00 och filmen är då tillgänglig på Kulturparken Smålands webbplats och på Kulturparken Smålands YouTube-kanal. Filmen kan även nås via QR-koder på skyltar vid Kronobergs slottsruin.