Museiklubben - skapa Snåländskt

r har Kulturparken Småland startat Museiklubben – en klubb som riktar sig till kreativa unga som vill träffas för att göra kul grejer på museet och som vill skapa med händerna. Första träffen var på sportloven och nu är det dags för nästa träff. För att besöka klubben behöver du inte vara med vid varje tillfälle utan du är med när det passar. Nu på lördag är det dags att skapa Snåländskt med Emma och Camilla från Fem2Deisgn.

Fem2Design jobbar med att skapa Snåländskt och utforska möjligheter i lokala resurser och återbruk. På lördag kommer vi lära oss hur man gör fröpapper, som man sedan får ta hem och plantera. Planteringen av fröpapper kommer vara bra för insekter, humlor och fjärilar. Pappret tillverkar vi själva genom att återvinna gammalt kopieringspapper. Det blir både snyggt och finurligt hälsar Emma och Camilla.

Museiklubben riktar sig till unga som är 7-12 år och klubben träffas en lördag i månaden på Smålands museum. Att vara med i Museiklubben är enkelt - biljett skaffas antingen till varje tillfälle eller till de tillfällen som man känner att man vill vara med.

- Med Museiklubben vill vi erbjuda ett kreativt alternativ för unga som är sugna på att lära sig mer om hantverk och som vill ge sig in i ett fantasifullt skapande, säger Petter Eriksson, Kulturparken Småland.

När: lördag 5 mars, kl 13.00 (till cirka kl 14.30)

Var: Smålands museum, pedagogiska verkstaden

Hur: Biljetter kostar 40 kronor och bokas här

(Medföljande förälder eller vuxen har fri entré till museet undertiden barnen är på Museiklubben)