Museiparkens tipspromenad är tillbaka

Äntligen är Kulturparken Smålands uppskattade tipspromenad tillbaka i museiparken. Promenaden finns för både barn och vuxna med frågor kopplade till Kronobergs län och Småland.

- Tipspromenaden blir ett sätt att komma ut för en stunds friskvård i en tid när vi fortfarande får begränsa våra sociala kontakter. Här ges en chans till att kombinera friskluft med lite hjärngympa, men även kanske upptäcka nya promenadstråk, säger Petter Ericsson, enhetschef program och kommunikation på Kulturparken Småland.

Tipskupong och penna hämtas upp utanför entrén till museet. Pennan behåller man och den lämnas inte vidare. I prispotten ligger böcker från museets boklåda. Det krävs ingen anmälan eller biljett utan promenaden är utan kostnad och sker kring de olika historiska byggnaderna i parken. Frågorna kommer sedan att bytas ut under våren för att möjliggöra återkommande besök.

- Under veckan börjar körsbärsträden blomma i museiparken. Förra året var detta en vacker inramning till vår tipspromenad som blev en trevlig stund ute i vårsolen, som vi tror på många sätt lättade en aning på tillvaron för våra besökare på grund av rådande pandemi- situation, säger Petter Ericsson.

Tipspromenaden är tillgänglig under våren för besökare alla dagar och tider som museet är öppet, i alla väder och sker på egen hand.

Var och när

Tipspromenaden är gratis och sker i Museiparken med start vid museets entré. Promenaden är cirka 500 meter lång och är tillgänglig under museets ordinarie öppettider tisdag-fredag 10-17, lördag-söndag 11-16.

Kontakt:

Petter Ericsson, enhetschef program och kommunikation. Tele: 0470 - 70 42 10. Mejl: petter.ericsson@kulturparkensmaland.se