Nu lanserar Kulturparken Småland ”Historiejakten” – ljudvandringar riktade till barnfamiljer

Det handlar om tre spännande digitala ljudvandringar för familjen där man kan lära sig mer om historiska händelser i Kronobergs län. På tre olika platser får besökaren via en app i mobilen möta tre barn från olika tider; Torlöv vid Inglinge hög, Sigrid i Lenhovda och Olaf vid Piksborg. Genom en mystisk tidsresa har barnen träffats, men har nu skilts åt. Genom att utföra olika uppdrag på vandringen hjälper man barnen att få träffas igen. Lyckas man lösa uppgifterna finns ett pris att hämta på Smålands museum.

Vill möta besökarna utanför de traditionella museibyggnaderna

Genom de digitala ljudvandringarna vill vi bredda möjligheten att på egen hand uppleva den rika kulturhistorien som finns i Kronobergs län. Man slipper passa tider för guidning och vi hoppas att de interaktiva inslagen ska göra det än mer attraktivt för barnfamiljer att delta och att det spännande anslaget ska öka intresset för historia i stort.

”Kulturparken har som ett av sina utvecklingsområden att möta besökarna utanför de traditionella museibyggnaderna och Historiejakten är en del i det arbetet. Vi vill gärna bidra till att göra det lättare för människor att ta del av kulturhistoria i sin vardag” säger Alexandra Stiernspetz Nylén, avdelningschef för kulturmiljö och forskning på Kulturparken Småland.

De digitala vandringarna nås via appen "Kulturparken Småland" som kan laddas ner gratis till alla smarta mobiltelefoner. Satsningen lanseras i början av juli och har fått ekonomiskt stöd av Region Kronoberg och Växjö kommun.

Läs mer här: kulturparkensmaland.se/historiejakten

Alexandra Stiernspetz Nylén