Pressinbjudan: Vernissage Älskade korg

Svampkorg, bärkorg, papperskorg, varukorg. Korgen som bärhjälp, transport och förvaring har en lång tradition i Sverige. Vandringsutställningen Älskade korg! vill väcka nyfikenhet kring hantverket, visa mångfalden av korgar och berätta om den svenska korgtraditionen.

I denna utställning lyfts korgen utifrån perspektiv som hållbarhet, eget skapande och historia. Utställningen visar en stor mängd korgar, material och korgtekniker.

Hemslöjden i Kronoberg och Kulturparken Småland presenterar utöver vandringsutställningen en mängd olika material och halvfärdiga korgar i olika storlekar, former och tekniker. Vi visar också ett urval av Birgitta Nilssons korgsamling med ett hundratal korgar. Birgitta har i många år samlat på korgar från korgmakare, mestadels verksamma i Kronoberg. Utställningen visar även fotografier ur Smålands museums fotoarkiv och filmen Korgmakaren – en film om Mikael Svensson.

Vid vernissagen finns följande medverkande på plats:

Magnus Eriksson, Hemslöjden Kronoberg

Mikael Svensson, korgmakare och dragspelare

Birgitta Nilsson, betydande korgsamlare i Kronobergs län

Lennart Johansson, vd Kulturparken Småland

Plats: Smålands museum, Södra järnvägsgatan 2, Växjö

När: Lördag 22 oktober kl 14.00

Fri entré för besökare under hela dagen

Älskade korg! pågår fram till den 12 mars 2023 men gör ett uppehåll 21–29 november för Smålands museums julmarknad.

Utställningen är producerad av Kulturparken Småland och Hemslöjden i Kronoberg, samt Sörmlands museum och Skånes Hemslöjdsförbund.