Pressmeddelande Gunvor Kamkes & Sven Joanns minnesfond

Lördagen den 20 oktober kl 13, är det stipendieutdelning av Gunvor Kamkes och Sven Joanns minnesfond på Kulturparken Småland/Sveriges glasmuseum. 2018 års stipendiat är Annika Jarring och hon erhåller 70 000 kr i stipendium. Utdelningen sker i samband med öppningen av den nya utställningen Loving Cup.

Juryns motivering:
Annika Jarring utforskar oupphörligt både keramikens och glasets gränser med en poetisk enkelhet.
Hon har en förmåga att ladda den återhållsamma formen med underliggande berättelser och uttryck som förhöjer vår upplevelse av världen omkring oss. Kombinationen av experimentlusta tillsammans med en gedigen materialerfarenhet gör hennes konstnärskap angeläget i en ibland bullrig och osammanhängande värld.

Annika Jarring är glaskonstnär och keramiker, bosatt och verksam i Urshult. Hon är utbildad på Konstfack, Keramik och Glas, 1988-1993, Hon har ställt ut i separat- och grupputställningar utomlands och i Sverige. Är representerad på bl.a. Nationalmuseum, Stockholm, Röhsska Museet, Göteborg, Sveriges Glasmuseum, Växjö, Boda Glass Factory i Emmaboda och Statens konstråd. Annika har varit en del av gruppen Åtta glas som hade sin glashytta på Fjäderholmarna i Stockholm.

Gunvor Kamkes & Sven Joanns minnesfond grundades 1990 och dess ändamål är att dela ut stipendier till välförtjänta konstnärer eller författare med anknytning till Kronobergs län. Stipendierna är de största i regionen. Till konstnärerna Kamke och Joanns minne har det nu sedan 1993 delats ut en halv miljon kronor som stöd till välförtjänta konstnärer, det enda i sitt slag.

Tidigare stipendiater:
1993 Martin Bornholm