Pressvisning av utställningen Erika Lagerbielke - Form för alla sinnen

Torsdag 31 maj kl 10.00, Smålands museum

Södra Järnvägsgatan 2, Växjö

Erika Lagerbielke närvarar vid pressvisningen

I utställningen Erika Lagerbielke – Form för alla sinnen berättar en av Sveriges mest välkända formgivare om sin design och hur hon inspireras av människor, material och hantverk. Utställningen visar ett personligt urval av objekt, skisser och foton sedan början av 1980-talet. ”Glas reflekterar ljus och ljus lyser genom glas. Det fångade mitt öga och min tanke när jag var barn. Som vuxen arbetar jag med design – nyfiken, överraskad och stolt skapar jag form för alla sinnen. Välkommen in i min idévärld.”

Välkomna på vernissage 2 juni kl 14.00.

Vernissageprogram:
Nicolas Hansson, Kulturparken Småland, hälsar välkommen!

Invigningstalare är Magnus Silfverhielm, professor i design
vid Linnéuniversitetet och Monica Widnemark, kommunalråd
i Lessebo kommun.

Musiker ur Musica Vitae:
Erika Sävström Engman – violin, Jenny Wilhelmsson – viola
och Daniel Tengberg – cello framför musik ur Serenad för stråktrio
av Emo Dohnanyi samt musik i folkton.

Öppet till 17.00

Alltid fri entré vid vernissage!

Mer information om utställningen:

Utställningen är retrospektiv där unikt material ger nya perspektiv på kända designföremål. Glasdesign tillsammans med ett generöst urval av konstglas dominerar utställningen men även andra spännande samarbeten visas. Specialuppdrag som Linnéuniversitetets rektorskedja, biskopskräklan för Växjö Stift och återbrukssamarbetet med Ryds Bilglas är några av de projekt som skildras genom skisser och foto från utvecklingsarbetet. De unika verken finns på plats i utställningen.

Erika Lagerbielke har formgivit många av Orrefors prisbelönta servisglas. En omsorg för glasens funktion, kunskap om olika drycker samt ett intresse för ögonblicket när glaset, drycken och människan möts är en av anledningarna till hennes framgång.

Det första som möter besökaren i utställningen är berättelsen om Intermezzo, det innovativa glaset med den blå droppen, och hur det utvecklades i nära samverkan med glashantverkarna, mot alla odds. Erika säger själv om Intermezzo:

- Inte kunde jag ana att ett av mina första designprojekt för Orrefors också skulle bli en av glasbrukets största succéer genom tiderna. All min kärlek till glasets hantverk är innesluten i den blå Intermezzodroppen. All min kunskap ligger samlad där. Glasen bär på en hemlighet, en gåta som ser ut som ett utropstecken. Hur kommer droppen in i glaset?

De flesta av Erika Lagerbielkes servisglas visas i utställningen, exempelvis Merlot, Difference, Friday och More. Fokus ligger på processen, från tanke till färdig produkt. Collage med skisser, texter och foton beskriver hur verken blir till. Bröllopsservisen till Kronprinsessparet, presenten från Sveriges riksdag och regering, från skiss till millimeterutvecklingen i glashyttan skildras. Utställningen visar också Erikas senaste servis för Orrefors, Zephyr, som lanserades så sent som i våras.

Välkommen in i min idévärld! hälsar Erika Lagerbielke.

Utställningen pågår 2/6-11/11 2018