Pressvisning av utställningen Ulrica Hydman-Vallien

Torsdag 14 juni kl 10.00, Sveriges glasmuseum

Södra Järnvägsgatan 2, Växjö

Kulturparken Småland presenterar ett stort och omfattande konstnärskap i litet men kokande format. Vi vill uppmärksamma en av våra nutida mest framgångsrika formgivare och glaskonstnär som dessvärre lämnade oss i början av 2018.

Ulrica Hydman-Vallien var känd för sina explosiva och energiska bildvärldar med ormar, katt- och fabeldjur och androgyna halvmänniskor. Det är ofta en livsbejakande och yvig plats där passionen och svärtan får ta plats. Här finns också en dualitet mellan det fina och det fula, där det exklusiva och måttfulla får ge vika för det folkliga och sprakande.

Utställningen fokuserar på ett spännande urval av glaspjäser i det större formatet. Separat i ett annat rum har vi valt att inreda ett helt rum med skisser. De är starka och illustrerande med en tydlig närvaro av Ulricas hand och tanke. De förtjänar att lyftas fram som de konstverk de är.

Ulrica Hydman-Valliens konstnärskap har betytt enormt mycket för Glasriket och det svenska konstglaset. Hon var en driven idealist med en intensiv experimentlusta och ett starkt engagemang för glasindustrin.
Utställningen gör inga anspråk på att vara komplett, istället ska den ses som en hyllning till ett fantastiskt konstnärskap som har sprakat, roat och flyttat fram gränserna.

Vernissage 16/6 kl 14.00, Sveriges glasmuseum, Södra järnvägsgatan 2, Växjö

Nicolas Hansson, Publik chef Kulturparken Småland, hälsar välkommen.

Samtal om Ulrica med konstnären Åsa Jungnelius.

Alltid fri entré vid vernissage!

____________________________________________________________________________

ULRICA HYDMAN-VALLIEN

Född i Stockholm och arbetat för Kosta Boda sedan 1972.
Konstfack 1958-61
Studier i USA och Mexico 1961-63
Keramiker och bildkonstnär med egen ateljé i Åfors
Representerad bl.a. på Nationalmuseet i Stockholm, Röhsska museet i Göteborg, Corning Museum of Glass i New York, Victoria & Albert Museum i London, Moderna museet i Stockholm, Ebeltoft Glasmuseum och National Museum of Modern Art i Tokyo.

Tack till Designarkivet i Nybro, The Glassfactory och inte minst privata långivare som gjort utställningen möjlig.

Ida Sandborg