Samtal om fred - med Elin Wägners perspektiv

På onsdag möts de för att samtala om fredsfrågan med Elin Wägners perspektiv. En före detta försvarsminister, generalsekreteraren för organisationen IKFF (Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet), samt en debattör och tillika Elin Wägnerkännare. Finns det något alternativ till ökad militarism?

Thage G Peterson, Malin Nilsson och Birger Schlaug möts på Utvandrarnas hus på onsdag 18 maj kl 18 för att samtala om fredsfrågan. Hur ser fredligt motstånd ut? Vilka är alternativen till ökad militarism? Vilken roll har kvinnor spelat i fredsarbetet? Det är några av frågorna som paneldeltagarna kommer diskutera. Samtalet leds av journalisten och radioprofilen Lisa Syrén.

- Planering för detta samtal startade i oktober 2021. Sedan dess har världen och Sverige förändrats. Samtalet om fred med Elin Wägners perspektiv har blivit aktuellt på ett sätt som ingen kunde eller ville förutspå. Kulturparkens Småland vill berätta  - och öppna upp för samtal - om historiska skeenden i såväl i dåtid som nutid. Krig och konflikt har följt i människans fotspår genom historien, så också strävan för fred och frihet, säger Petter Ericsson, enhetschef Kulturparken Småland.

Samtalet om fred kommer i höst följas upp med föredrag av överstelöjtnant Rolf Lindén, fd chef för operativa avdelningen vid Blekinge kustartilleriförsvar. Lindén medverkade vid den svenska insatsen när den kärnvapenbestyckade Sovjetiska ubåten U137 gick på grund i Karlskrona skärgård 1981.

Något senare i höst berättar Samuel Palmblad, Kulturparken Småland, om beredskapstiden och civilt försvar i G län (Kronoberg).

När: onsdag 18 maj, kl 18.00

Var: Utvandrarnas hus, Växjö

För intervjuer, samtal med paneldeltagarna eller pressbiljett:

kontakta Petter Ericsson, petter.ericsson@kulturparkensmaland.se . Tele: 070-9258053