Start för hälsopromenad i Museiparken

Nu startar Kulturparken Småland en hälsopromenad i museiparken. Promenaden görs i form av en tipsrunda med kulturhistoriska frågor. Det krävs ingen anmälan eller biljett utan promenaden är tillgänglig för alla åldrar, utan kostnad och sker kring de olika historiska byggnaderna i parken.

- Under veckan börjar körsbärsträden blomma i museiparken. Det blir en fin inramning till promenaden som vi hoppas stimulerar både kropp och själ, säger Petter Ericsson, programansvarig på Kulturparken

Tipskupong och penna hämtas upp utanför entrén till museet. Pennan behåller man och den lämnas inte vidare. Promenaden sker sedan på egen hand. Frågorna kommer bytas ut varannan vecka för att möjliggöra fler besök. I prispotten ligger böcker från museets boklåda. Det kommer finnas tipsfrågor både för barn och vuxna.

- Tipspromenaden blir ett sätt att komma ut för en stunds friskvård i en tid när många har begränsat sina sociala kontakter. Kanske finns det ett behov av nya promenadstråk och samtidigt ett önskemål om att kombinera friskluft med lite hjärngympa, säger Petter Ericsson programansvarig på Kulturparken Småland.