Tevemingel som skålar, fördjupar och förklarar

Nyligen sände Kunskapskanalen 14 avsnitt i serien ”Länsmuseerna berättar” som har spelats in tillsammans med Kulturparken Småland. Avsnitten handlade om kulturhistoriskt betydelsefulla platser, personer och föremål med tydlig anknytning till Kronoberg. Som fördjupning till avsnitten bjuder nu Kulturparken in till ett digitalt Tevemingel där tittarna får möjlighet att veta ännu mer om de ämnen som valdes ut.

Teveminglet är ett inspelat samtal mellan konservator Maria Varhelyi, historiker Håkan Nordmark och antikvarie Anders Bengtsson. Samtalet introducerar och fördjupar deras respektive ämnen och Petter Ericsson, enhetschef på Kulturparken, leder samtalet från den vackra glasutställningen Orrefors skatter.

- Vi har fått chansen att i rikstäckande TV visa på en bredd av spännande, fascinerande och känslomässiga händelser som har med Kronobergs län att göra. Vi vill nu ta tillvara på denna unika möjlighet och göra så mycket vi kan av den. Det är därför glädjande att kunna bjuda in till det som vi kallar Tevemingel som låter oss borra ner ytterligare i ämnena och se vad mer som finns. Eftersom våra avsnitt nyligen hade TV-premiär passar vi även på att premiärskåla, säger Petter Ericsson, enhetschef program och kommunikation.

Var och när?

Kulturparkens Tevemingel visas på Kulturparken Smålands facebooksida och webbplats onsdag 24 februari kl 18:00. Efter Teveminglet kan samtliga av Kulturparken Smålands avsnitt från serien "Länsmuseerna berättar" ses på www.urplay.se