Vårnyheter hos Kulturparken

Hallå där!

Hoppas att ni alla mår bra under rådande omständigheter. Vi kan med glädje berätta att vår arkeologiska vandring på Hov den 6 maj kommer att gå av stapeln som planerat. Häng med oss på ett äventyr under ledning av Per Andrén från Kronobergs arkeologiska förening! Vi samlas kl 18.00 vid Mariakyrkan och under turen tar vi ett fikastopp. Medtag egen frukt eller fika. Max 20 personer.

Nästa söndag, 10 maj, öppnar Kronobergs slottsruin för säsongen! Vi har öppet 11-16 och erbjuder gratis guidningar 11.30, 12.30, 13.30 och 14.30. Historiker Håkan Nordmark, arkeolog Åsa Alering och länsmuseichef Lennart Johansson kommer att turas om i rollen som guide. Max 40 personer per visning.

Även om det i år har varit allt annat än en vanlig vår så är vi i full gång med att färdigställa de sista delarna inför våra kommande utställningar. Först ut är Hemslöjdens “Kreativa rum” den 13 maj! Utställningen fokuserar på kreativa och läsfrämjande miljöer för barn och unga.

I dagarna därpå invigs utställningen “Orrefors skatter” som kommer att visa upp gömda pärlor från Orreforssamlingen. Titta förbi under invigningen den 16 maj och se vad som gav Sverige världsrykte inom glas! Efter åratal i det fördolda kan dessa konstverk nu åter visas i sin fulla prakt.

Och du har väl inte missat att vi numera är med podd? Nytt avsnitt som rör stort som smått inom länets kulturhistoria från forntid till nutid släpps varje onsdagskväll. Finns där poddar finns och på vår hemsida.

Titta gärna förbi Museiparken under långledigheten nu i helgen, vi har uppdaterat vår tipspromenad med nya frågor! Museet har också öppet precis som vanligt.

Mån: Stängt
Tis-Fre: 10-17
Lör-Sön: 11-16

Ta hand om er och hoppas att vi ses snart!
Kulturparken Småland