​Åtta kommuner nominerade till Årets kulturkommun 2019

​Åtta kommuner nominerade till Årets kulturkommun 2019

I år utser fackförbundet Vision Årets kulturkommun för 30:e gången. Åtta kommuner är nominerade: Avesta, Bromölla, Kil, Kumla, Lund, Smedjebacken, Värnamo och Örebro.

”Årets kulturkommun är en kommun där kulturen får ta ordentlig plats i medborgarnas liv. En kommun som för en långsiktig kulturpolitik och som arbetar kreativt, okonventionellt och professionellt för att involvera kultur i kommunens verksamhet”, säger juryns ordförande Ove Jansson - vice ordförande i Vision

Årets vinnare offentliggörs vid ett event i Stockholm den 26-27 november 2018.

...

Till Årets kulturkommun utses en kommun som:

• Arbetar för att kultur ska vara en självklar del av kommuninvånarnas vardag.
  • Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten.
  • Arbetar för konstnärlig utveckling och frihet.
  • Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd.
  • Har en långsiktig kulturpolitik, som gäller både i hög- och lågkonjunktur.
  • Satsar egna kommunala ekonomiska medel.
  • Ser till att kulturen är tillgänglig för alla i kommunen, geografiskt och ekonomiskt.
  • Stödjer kulturell mångfald.
  • Marknadsför kultur på ett kreativt, okonventionellt och professionellt sätt.
  • Initierar och uppmuntrar satsningar som kan bli uppmärksammade utanför kommungränsen.

...

Sandviken blev Årets kulturkommun 2018 med följande motivering:

”Ett öppet demokratiskt samhälle där kulturen har en bärande roll är utmärkande för årets kulturkommun. Kulturlivet är präglat av ett nytänkande och medborgarna bjuds in till många kulturella mötesplatser som främjar människors livskvalitet, gemenskap, hälsa och ger hopp inför framtiden.

Kommunen har genom att satsa på olika kulturinstitutioner skapat plattformar för ett brett och skiftande utbud av kultur för alla åldrar. Litteraturhuset Trampolin spelar till exempel en viktig roll för barns och ungas läs- och språkutveckling. Ett välorganiserat bibliotek med flera filialer erbjuder varierad service varje dag under hela året. Medborgarna ställs också inför en utmaning att genomföra en svensk klassiker och målet är att under året läsa fyra klassiska verk - en genial läsfrämjande idé som borde spridas till fler kommuner.

Möjligheter att utveckla sin kreativitet genom eget skapande erbjuder Konsthallens verkstad. Kulturskolan har ett brett utbud av aktiviteter för barn- och unga och är i viss mån öppen även för vuxna att ta del av undervisning. Den så kallade Sandviksmodellen är ett exempel på kommunens vision att regelbundet stimulera till möten mellan politiker och föreningar för att på ett kreativt sätt hitta nya utvecklingsområden.

Det är med stolthet och respekt som fackförbundet Vision utser utser Sandviken till 2018-års kulturkommun”.

...

Priset ”Årets kulturkommun” instiftades 1987 av Bok- och biblioteksmässan. Priset övertogs 1989 av fackförbundet SKTF, som 2011 bytte namn till Vision. Juryn består av åtta ledamöter samt en adjungerad ledamot från kommunen som innehar årets titel. Juryns ledamöter söker information utifrån givna kriterierna och priset delas ut i slutet av året. Årets kulturkommun får ett diplom med en motivering, ett vandringspris som är ett glasäpple av Rune Strand samt ett konstverk som kommunen får behålla.