Albin Enström årets kulturstipendiat i Lindesbergs kommun

Albin Enström årets kulturstipendiat i Lindesbergs kommun

Albin Enström (bilden) har tilldelats Lindesbergs kommuns kulturstipendium 2023. Årets byggnadspris gick till John och Kerstin Wagner för renoveringen av Yxe gamla skola. Årets föreningsledarstipendium tilldelas Sofia Birging, Fanny Nelson och Anna Engström, Stråssa GF Lindesberg. Stipendier och priser delades ut på nationaldagen 6 juni i Oscarsparken, Lindesberg.

Årets kulturstipendium: Ska utdelas till enskild person eller grupp som är i början av sitt konstnärskap inom områdena bild, musik, dans, teater, film, litteratur eller annan jämförlig konstnärlig uttrycksform. Stipendiet ska stimulera till fortsatta studier och vidareutveckling inom det konstnärliga området.
 Prissumma: 10.000 kr.

Årets kulturstipendium tilldelas Albin Enström med följande motivering: "I en värld av blåsinstrument greppar vår stipendiat speldonen med vana händer. Han visar stort engagemang och intresse för vårt musikliv genom att vara aktiv i flera orkestrar. Vi är glada att se hur mycket tid vår stipendiat lägger ner på musiken. Det bådar gott för framtidens blåsorkestrar."

...

Årets byggnadspris: Ska utdelas till fastighetsägare eller byggherre i Lindesbergs kommun som omsorgsfullt restaurerar byggnader till sitt ursprungliga skick eller nybyggnation som genom god arkitektur samspelar med den befintliga miljön. Prissumma: 10.000 kr.

Årets byggnadspris tilldelas John och Kerstin Wagner för renoveringen av Yxe gamla skola med följande motivering: "I ett hus som är släkt med stadens kyrka och ett stadshus, har många barnaskaror blivit undervisade. Huset stod länge på ruinens brant men räddades av en engagerad familj. Under 30 år har husets ägare, bit för bit restaurerat byggnaden så att dess historia fortfarande kan berättas. Renoveringarna är gjorda med varsam hand och för en modern familj. Ett fint exempel på en omsorgsfull renovering."

...

Årets föreningsledarstipendium: Ska utdelas till person som genom stort ideellt engagemang bidragit till att barn, ungdomar och vuxna, regelbundet utövar fritidsaktiviteter i kommunen. Stipendiet ska uppmuntra föreningsledare att fortsätta utvecklas genom fortbildning eller resa, och på så sätt få nya idéer och engagemang. Prissumma: 10.000 kr.

Årets föreningsledarstipendium tilldelas Sofia Birging, Fanny Nelson och Anna Engström, Stråssa GF Lindesberg, med följande motivering: "I en förening med många aktiva barn och unga låter dessa ledare medlemmarna blomstra. Vi hittar forna deltagare som arbetar professionellt i både Stockholm och Berlin. Att dansa och röra på sin kropp frigör goda endorfiner, det är vetenskapligt bevisat, så stort tack för att ni skapar glada barn och unga! Vi önskar lycka till på er inspirationsresa!"

...........................

Tidigare kulturstipendiater:

2022: Rebecka Blixt >>
2021: Millan Baeckström >>
2020: Pernilla Eriksson >>
2019: Angelica Rosengren >>
2018: Lena Ehnvik >>
2016: Jesper Hugosson >>
2015: Tommy Lundholm >>
2014: Madeleine Hessérus >>
2013 Börje Erlandsson - fotograf
2012 Jeanette Lindmark - musiker