Allt fler skriver under namninsamlingen till stöd för studieförbunden

Allt fler skriver under namninsamlingen till stöd för studieförbunden

Den 29 november klubbar riksdagens beslutet om de historiska nedskärningarna för studieförbunden. Studieförbunden samlar Sverige i en gemensam folkrörelse: "Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna för studieförbund! Skriv under namninsamlingen som hittills samlat över 7.000 underskrifter!"

"Tillsammans kämpar vi mot de största nedskärningarna på studieförbunden någonsin och för alla de cirkelledare, deltagare och verksamhetsutvecklare som samlar Sverige. Studieförbunden finns i hela landet, i alla kommuner. Vi når dem som är svårast att nå. Vår infrastruktur och vårt engagemang är avgörande för kulturen och civilsamhället", heter det i uppropet:

Regeringen skär ned studieförbundens statsanslag med 500 miljoner. Var tredje krona försvinner. Det kommer att drabba deltagarna hårt. Nedskärningen sker under tre år och når full effekt om den genomförs som planerat under 2026. Det är den största nedskärningen på studieförbunden någonsin och den största nedskärningen på något område i denna budget.

Studieförbunden finns i hela landet, i alla kommuner. Studieförbunden når dem som är svårast att nå. Den infrastruktur som studieförbunden står för är avgörande för kulturen och civilsamhället, skriver studieförbunden.

"Nedskärningen kommer att drabba deltagarna i studieförbundens verksamheter hårt. Verksamhet för ofrivilligt ensamma äldre, människor långt från arbetsmarknaden och människor med funktionsnedsättning finansieras i hög grad med statsbidrag. Här riskerar nedskärningarna att slå hårdast."

....

Läs även:

Regeringens nedskärningar för studieförbunden slår hårt mot kulturen

Regeringens nedskärning på statsbidraget till studieförbunden kan få stora konsekvenser i Örebro län, skriver länsbildningskonsulent Cecilia Lönn Elgstrand (Örebro läns bildningsförbund): "Ett levande kulturliv, möjlighet till aktiv fritid, folkhälsofrämjande, sociala mötesplatser, vägar till arbete och integration. Allt är sådant som studieförbunden arbetar med idag men inte kommer kunna göra i lika stor utsträckning framåt." Läs mer på lindekultur.se >>