Rådhustorget i Lindesberg sett från Lindesjön med Café Oscar till vänster och Spruthuset till höger och Stadshotellet i bakgrunden. Foto: Rolf Karlsson Bildmakarna.

Arkitekturupproret: Lindesberg har Sveriges 70:e vackraste torg

Rådhustorget i Lindesberg är Sveriges 70:e vackraste torg, enligt den omröstning som folkrörelsen och föreningen Arkitekturupproret låtit genomföra. Sveriges vackraste torg är Lilla Torg i Malmö som fick 1.608 röster. Listan med de 100 vackraste torgen i Sverige ska ses som en reseguide, enligt Arkitekturupproret: "Det är torg som du måste se någon gång i livet". Nästa år kommer föreningen att rösta fram Sveriges fulaste torg.

Rådhustorget i Lindesberg fick 110 röster och hamnade därmed på 70:e plats i omröstningen om Sveriges vackraste torg.

Övriga torg i närheten som deltog i omröstningen:

22. Kopparberg – Gruvstugutorget (330 röster)
29. Askersunds torg (267 röster)
33. Arboga – Stora Torget (244 röster)
36. Köping – Stora torget (221 röster)
61. Noras torg (132 röster)
64. Örebro – Stortorget (125 röster)
82. Norbergs torg (86 röster)

Med 1.608 röster vann Lilla Torg i Malmö omröstningen om Sveriges vackraste torg

"Ett bra torg är som en tavla fast tvärt om. Det är ramen som är det viktiga. Lilla torg i Malmö ligger strax intill Stortorget och brukar benämnas Sveriges mest levande plats då de många uteserveringarna oftast är proppfulla. Kring det populära torget finns ett flertal restauranger och under det artificiellt förlängda sommarhalvåret är det fullt med folk på uteserveringarna som täcker en stor del av torget. Söder om torget finns Hedmanska gården, en gammal korsvirkesgård med anor från 1590-talet. Bredvid på andra sidan Hjulhamnsgatan, finns det Faxeska huset från 1760-talet."

Omröstning om Sveriges vackraste torg

Folkrörelsen och föreningen Arkitekturupproret med nära 57.000 medlemmar har under 2021 röstat fram Sveriges vackrast torg.

Föreningen har tidigare utnämnt Sveriges vackraste stad (Sundsvall), Sveriges fulaste stad (Borlänge), Sveriges vackraste byggnad (Universitetsbiblioteket i Lund) och Sveriges fulaste byggnad (Arkitekturskolan i Stockholm).

Under hösten 2021 lät Arkitekturupproret hela Sverige nominera vackra torg via sociala medier. Föreningen lät sedan alla rösta bland dessa torg i en omröstning som vem som helst med tillgång till Facebook kunde rösta i. Under december inkom 25.568 röster som har resulterat i listan med Sveriges 100 vackraste torg.