​Backa Studios långfilm ”Lantisar” visas på filmfestival i Istanbul

Den prisbelönta långfilmen "Lantisar" av Malin Dahl och Johnny Wernersson på Backa Studios i Vedevåg tar nu steget ut i världen. I augusti kommer filmen att visas på Andromeda Filmfestival i Istanbul. Lantisar har tidigare fått pris för Bästa Nordiska Film, Bästa Nationella Regi och Bästa Nationella Manliga skådespelare på Västerås Filmfestival och Bästa Svenska Film på Boden International Film Festival i år.

”Det är alltid roligt att dela med sig av goda nyheter och idag är vi väldigt glada över att Lantisar ska till ännu en filmfestival. Vi får stanna hemma men glädjas åt att vår film får resa till Turkiet”, meddelar Malin och Johnny.

”Lantisar” är en dramakomedi om att hitta sig själv och varandra i platser man valt att lämna. Madeleine som lever ett modernt liv i Stockholm kallas hem till sin pappa på landsbygden som hon sedan länge brutit kontakten med efter en tragisk händelse. Madeleines upplevelser under vistelsen en landsbygd, ett liv och människor hon för länge sen lämnat bakom sig. En film med hjärta, humor och återupptäckt vänskap.

Filmen hade premiär på festivalen ”Kultur på landsbygd” 30 augusti 2019 i Askersund - en festival som syftar till att visa på vilken kulturell kraft landsbygden kan bjuda på. ”Lantisar” av Malin Dahl och Johnny Wernersson på Backa Studios i Vedevåg är inspelad i Närkesberg, Askersund, Lindesberg och Stockholm och producerad av Närkesbergsfilm AB.

Den prisbelönta långfilmen "Lantisar" kan ses på Cineasterna - bibliotekens digitala filmkanal. Som låntagare hos Bergslagsbibblan (Lindesbergs och Nora) har du tillgång till den strömmande filmtjänsten Cineasterna. Utbudet växer hela tiden och innehåller nyheter, klassiker, film för de allra yngsta, kortfilm och film från hela världen.

• Örebro